Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Bygger bru mellom børs og katedral

Tidligere ordfører i Trondheim, bankdirektør Marvin Wiseth (H), har skaffet seg en rekke verv i kulturlivet. Selv avviser han at han går med en kulturminister i magen. Han har ikke engang lest Høyres program.

TRONDHEIM (Dagbladet): Marvin Wiseth (50) er styreleder for foreningen Forum for Kultur & Næringsliv. Han er også styreleder for Trøndelag Teater, Stiklestad Nasjonale Kultursenter og Torgkonserten AS i Trondheim. Han har vært leder av Norsk kulturråds utvalg for arkitektur og kulturbygg i fire år. Han er medlem av Pressens Faglige Utvalg - - og Norsk Toillingforbund.

Wiseths nyeste verv er å være styreleder for foreningen Forum for Kultur & Næringsliv. Skal han nå lokke norske kunstnere og kulturarbeidere til å bli kapitalismens tjenere?

- Frykt ikke, sier bankdirektøren. Hjemme har han huset fullt av bøker og bilder. På jobben i Sparebanken Midt-Norge handler det mest om inntekt og næring. Men nå skal de to verdener forenes, forteller Wiseth til Dagbladet:

- Forum for Kultur & Næringsliv er en organisasjon som skal skape en arena der begge aktørene skal være sikker på at det er deres interesser som tas opp. Situasjonen er jo at kulturlivet og næringslivet ofte oppfattes som om de står mot hverandre. Noen ganger kan det se ut som om det er lysår mellom måter å tenke og arbeide på. Og det er nok riktig. Samtidig har man funnet ut at mye er felles. I USA, England, Nederland, Sveits, Italia, Frankrike, Sverige og Danmark er det oppstått organisasjoner som har som oppgave å skape denne type arenaer mellom næringsliv og kultur. Dette er våre søsterorganisasjoner. Vi skal presentere oss med en stor kickoff i Oslo i slutten av august. Da vil vi invitere næringslivet til å bli medlemmer.

- Hva har de fått til i andre land som vi ikke har greid?

- Den danske næringsministeren sier at dansk industri ikke kan leve hvis man ikke får bedre samarbeid med dansk kultur. Bang & Olufsen, for eksempel, har «poesi» som verdi og ansetter musikere, designere, billedkunstnere og diktere i produktutviklingsavdelingen. Næringslivet har veldig behov for kreativitet for å overleve. Kanskje kan dette være et konkurransefortrinn for høykostland. Det kan vi få stimulert og utviklet gjennom næringslivet. Så har næringslivet en del kunnskaper som kulturlivet ofte mangler, for eksempel dette med kjennskap til og bearbeiding av markedet. Dermed kan man gjensidig hjelpe hverandre til en sterkere posisjon. Norge ligger etter på dette området.

- Er ikke norske næringslivsfolk bare interessert i kultur i den grad det går an å tjene penger?

- Kulturen skal på en måte videreutvikle og foredle de åndelige verdiene, mens næringslivet skal skape materiell fortjeneste. Det behøver ikke bety at man har motstridende interesser i en felles utvikling. Veldig mange næringslivsledere har forstått at man må ikke bare ha noe å leve av, man må også ha noe å leve for. Der kommer kulturen inn som noe viktig.

- Er det den norske kulturarven dere skal passe på i dette forumet?

- Det går ikke an å sette absolutte stengsler mellom norsk kultur og annen kultur. Det som kjennetegner norsk kultur er at man har hatt evnen til å ta opp i seg trender, trekk og impulser fra andre land. Det er ikke sånn at det er et stort gjerde rundt Norge og så skjer ting uavhengig av verden rundt oss. Norsk billedkunst har latt seg inspirere av trender i Europa fra tidenes morgen. Vi skal ta vare på god kultur, vi.

- Fremskrittspartiet vil at publikum skal betale det teater- og operaforestillinger koster, mens Høyre står for et annet syn. Hvor viktig er det at det offentlige er tungt inne på disse områdene?

- Hvis det er et område der Fremskrittspartiet ikke har forstått hva det dreier seg om, så er det nettopp kulturlivet. Selv i USA, som for Frp er et foregangsland, støttes kulturlivet av offentlige myndigheter. Staten må selvsagt være med og stimulere til veksten i norsk kultur. Men man burde vært mye flinkere med å stille krav tilbake til kulturen, både med hensyn til at man husholder ordentlig med midlene og når det gjelder å pålegge kulturinstitusjonene å samarbeide.

- I Høyres program står det at partiet vil gi fradrag i skattbar inntekt for private gaver til kultur-institusjoner ...

- Det synes jeg er et glimrende forslag. Jeg har ikke lest Høyres program, men dette høres ut til å være kloke ord.

- Er ikke du Høyrepolitiker?

- Nei, det er jeg ikke lenger. Og jeg har heller ikke skrevet under noe papir på at jeg skal lese Høyres program for all framtid. Men medlem av partiet er jeg.

- Hvem bør bli kulturminister i regjering der Høyre er med?

- Det fins sikkert mange gode kandidater som ikke jeg har oversikt over.

- Det sies at du er en kandidat?

- Jeg er blitt foreslått til mye rart gjennom tidene, men ikke som kulturminister. Det er sikkert en utfordrende jobb, men jeg trives godt der jeg er i banken.

- Som er medlem av Norsk Toillingforbund er du kanskje diskvalifisert for kulturministerjobben?

- Tvert imot. Det er altfor lite galskap i verden. Det er ganske interessant at humor er en slags diskvalifikasjon i Norge. Du kan liksom ikke være seriøs og ha humoristisk sans samtidig. Selv tror jeg det er mulig. Det sier noe om norsk politikk at vi i løpet av de siste 40 åra bare har hatt tre humorister på Stortinget: Jon Leirfall, Guttorm Hansen og Johan J. Jakobsen. Når det gjelder sistnevnte er jeg ikke helt sikker på hvor stor humorist han er, men han utgir i hvert fall en humorbok. Humor er underkjent, både som legemiddel og velferdstiltak. Vi trenger mer humor og galskap, både i kulturlivet og ellers.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media