GODT FORSLAG:  Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).
GODT FORSLAG: Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).Vis mer

Bygger ned terskler

Frafallsproblemet er en gordisk knute.

Meninger

Regjeringen vil gjøre det enklere å fullføre videregående skole. Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) har foreslått å endre opplæringsloven, slik at elever ikke trenger å fullføre videregående opplæring i løpet av fem år, og slipper å vente til de fyller 25 for å få ny rett til utdanning.

Dette er et godt forslag som kan bidra til å bygge ned terskler for skoleelever som angret på at de sluttet på skolen. Frafallet fra videregående skole er svært kostbart for det norske samfunnet og gjør videre utdannelse og yrkesliv vanskeligere for den det gjelder. Å gjøre veien tilbake litt kortere, er anstrengelsen verd.

Så er det samtidig viktig å huske på at det også trengs flere og mer spesialiserte tiltak, som retter seg direkte mot gruppene der faren for å falle ut er størst, og er lydhøre for årsakene de som vurderer å slutte i skolen, selv oppgir. I Norge er det særlig yrkesfag som strever med at mange elever slutter.

Bare en av tre elever som begynner på yrkesfag, kan forventes å fullføre. Det krever en usentimental analyse av sammensetningen av den yrkesfaglige opplæringen, fra balansen mellom det praktiske og det teoretiske til utsiktene til lærlingplass, uten at det går utover den grunnleggende kompetansen alle som går gjennom videregående må ha for å klare seg i et moderne arbeidsliv.

Når elever skal forklare hvorfor de opplever videregående skole som en oppoverbakke, er ensomhet og psykiske problemer blant de vanligste årsakene. Slike opplysninger bør føre til en gjennomgang av hva PP-tjenestene og skolenes helsesøstre kan utrette, og hva de trenger av ressurser for å få elever til å føle seg mer hjemme på skolen. Dette er nok et arbeid som bør starte flere år før de er ferdige med grunnskolen.

Frafallsproblemet har vært en gordisk knute i norsk skolepolitikk i mange år, for regjeringer av forskjellige farger. Det finnes ikke åpenbare eller enkle løsninger. Men det er grunn både til å applaudere forslag som skal hente elevene inn igjen, og fortsette jakten på gode forslag som kan hindre dem i å seile ut; for det norske arbeidslivets skyld, men først og fremst for elevenes egen.