EN TAPT MULIGHET?: I den østlige enden av Oslos bilfrie sentrum skal Thon Eiendom fylle et helt kvartal med hotell, handel – og 3,5 prosent boliger.
EN TAPT MULIGHET?: I den østlige enden av Oslos bilfrie sentrum skal Thon Eiendom fylle et helt kvartal med hotell, handel – og 3,5 prosent boliger.Vis mer

Boligpolitikk

Bygges ikke boliger i Oslos ambisiøse bilfrie sentrum, blir ikke målet om mer byliv nådd

Boligfritt bysentrum.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Byrådet i Oslo har lagt mye prestisje i å skape et bilfritt sentrum, eller bilfritt byliv, som man liker å kalle det, siden det signaliserer at noe kommer i stedet for bilene. Men spørsmålet er hva som kommer i stedet. Man har selvsagt en plan, og en forventning, om at arealene som bilene forlater, vil bli fylt med glade borgere og urban idyll.

Men det er ingen selvfølge at resultatet blir en entydig suksess som kan sikre gjenvalg i 2019. Derfor har man valgt å «rulle ut» tiltakene i små doser. 1. juni ble en god del parkeringsplasser fjernet. I Øvre Slottsgate, foran kulturhuset Sentralen, har man malt blå polkadotter på asfalten og satt ut langbord formet av massive trestokker, designet av ti studenter fra Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn