<strong>EN TAPT MULIGHET?:</strong> I den østlige enden av Oslos bilfrie sentrum skal Thon Eiendom fylle et helt kvartal med hotell, handel – og 3,5 prosent boliger.
EN TAPT MULIGHET?: I den østlige enden av Oslos bilfrie sentrum skal Thon Eiendom fylle et helt kvartal med hotell, handel – og 3,5 prosent boliger. Vis mer

Boligpolitikk

Bygges ikke boliger i Oslos ambisiøse bilfrie sentrum, blir ikke målet om mer byliv nådd

Boligfritt bysentrum.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Byrådet i Oslo har lagt mye prestisje i å skape et bilfritt sentrum, eller bilfritt byliv, som man liker å kalle det, siden det signaliserer at noe kommer i stedet for bilene. Men spørsmålet er hva som kommer i stedet. Man har selvsagt en plan, og en forventning, om at arealene som bilene forlater, vil bli fylt med glade borgere og urban idyll.

Men det er ingen selvfølge at resultatet blir en entydig suksess som kan sikre gjenvalg i 2019. Derfor har man valgt å «rulle ut» tiltakene i små doser. 1. juni ble en god del parkeringsplasser fjernet. I Øvre Slottsgate, foran kulturhuset Sentralen, har man malt blå polkadotter på asfalten og satt ut langbord formet av massive trestokker, designet av ti studenter fra Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo.

Du kan nå betale med

PRØV PLUSS FOR 1 KRONE

Pluss gir deg tilgang til daglige premiumartikler, eAvisa, Magasinet og mye mer.



PRØV PLUSS

1 UKE

1 kr

(Fornyes til 55,-/uke)

1 MÅNED

99 kr

(Fornyes til 99,-/måned)

LES LENGRE - BETAL MINDRE

1 ÅR

795 kr

(Fornyes til 795,-/år)

  • Alle abonnement fornyes til ordinær pris etter tilbudsperioden . Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

visa card Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer