Byliv i stripeform

En gang i måneden setter Karine Haaland seg ned og sorterer en stabel notater med observasjoner hun har gjort. Så begynner hun å tegne hverdagslivet i Oslo med skrått blikk. Karine var den første vinneren av Dagbladets tegneseriepris i 1998.

- Jeg har alltid med meg sånne små lapper, og hvis jeg ser en morsom situasjon på trikken, gata eller butikken, så skriver jeg den ned. Så har jeg alltid noe å ta av. Og det er mye gøy å se i Oslo, sier Karine.

Nå kommer hun med sin andre tegneseriebok, «Streng, men urettferdig». Det er tre år siden hennes første bok kom, «Våre venner menneskene», og den er nå trykt i sitt tredje opplag.

- Jeg føler at stripene mine har fått et hjem mellom disse stive permene, sier Karine.

- Einstøinger

Karines striper går nå i Dagbladet, Larsons gale verden og Ny Tid. Og fra oktober er de fast innslag i Bergensavisen. I helga er hun på plass på tegneseriefestivalen Raptus i Bergen.

- Det er en fin mulighet til å treffe kolleger. Det er den ene gangen i året vi møtes, vi er en gjeng med einstøinger.

- Hvilke norske serier leser du selv?

- Steffen Kverneland, han er enormt god. Og Christopher Nielsen er en fantastisk forteller. Og så følger jeg med på Pondus, Frode Øverli har åpnet mange dører for norske serieskapere.

- Ikke en plikt

I motsetning til de fleste av sine kolleger drømmer ikke Karine om å kunne tegne på heltid. Hun er utdannet animatør, og jobber for tida med storyboardet til en helaftens film om Kaptein Sabeltann.

- Jeg liker å ha en jobb og så tegne serier utenom. Hvis jeg først skal lage serier om små ting som skjer i livet, må jeg jo ha et liv selv... Dessuten var det meningen at tegneseriene skulle være morsomt å holde på med - ikke en plikt.

- Hva slags utvikling ser du selv i tegningene dine fra den forrige boka og til denne?

- Jeg ser at det har blitt mer liv i tegningene mine, mer action. Før sto figurene gjerne rett opp og ned og leverte replikker på litt sånn standupvis. Nå bruker jeg flere forskjellige utsnitt og kameravinkler. Det kommer sikkert av at jeg har jobbet mye med storyboard, sier Karine Haaland.