- POSITIVE SIGNALER: Christian Ringnes gleder seg over at det er stor vilje blant Oslos politikere til å få etabelert en gondolbane mellom Bjørvika (i bakgrunn) og Ekebergparken, om lag 100 meter overfor Ekebergrestauranten, der han sitter på bildet. Foto: Jacques Hvistendahl
- POSITIVE SIGNALER: Christian Ringnes gleder seg over at det er stor vilje blant Oslos politikere til å få etabelert en gondolbane mellom Bjørvika (i bakgrunn) og Ekebergparken, om lag 100 meter overfor Ekebergrestauranten, der han sitter på bildet. Foto: Jacques HvistendahlVis mer

Ekebergparken

Byråden ønsker Ringnes' gondolbane: - Håper det er mulig

Christian Ringnes er nærmere gondoldrømmen.

Plan- og bygningsetaten i Oslo skal nå utlyse en mulighetsstudie for å utrede gondolbane mellom Bjørvika og Ekebergåsen i Oslo.

- Vi håper å ha mulighetsstudien klar i løpet av året, sier byråd for byutvikling i Oslo kommune, Hanna E. Marcussen.

Ønsker gondolbane

Plan- og bygningsetaten i samarbeid med Eiendoms- og byfornyelsesetaten har levert et oppstartsnotat til byråden. Nå skal etaten hente inn en ekstern konsulent som skal vurdere om det er praktisk mulig å gjennomføre gondolplanene.

ILLUSTRASJON: Her ser vi en illustrasjon på en gondolbane mellom Bjørvika og Ekebergparken - et strekk på nærmere 900 meter i luftlinje. Dagbladgrafikk: Kjell Erik Berg
ILLUSTRASJON: Her ser vi en illustrasjon på en gondolbane mellom Bjørvika og Ekebergparken - et strekk på nærmere 900 meter i luftlinje. Dagbladgrafikk: Kjell Erik Berg Vis mer

- Vi håper at det skal være mulig å få en gondolbane, sier byråd Marcussen.

- Det er bred oppslutning i byrådet for en slik bane mellom Bjørvika og Ekebergparken. Hvis det lar seg gjøre, så skal vi ta imot den gaven fra Christian Ringnes, sier byråden.

For hele Oslo

Det er mange ting som må kartlegges. Først av alt, hvem er målgruppen - skal det være et tilbud til turister eller som en del av kollektivsystemet i Oslo? Det er et av svarene mulighetsstudien, som nå legges ut på anbud, skal gi svar på.

- Jeg ønsker at en eventuell gondol skal bli et tilbud til hele Oslos befolkning, sier Marcussen.

LUFTIG SVEV: Eiendomsutvikler og kunstsamler Christian Ringnes håper å gi nesten like spektakulær utsikt på Ekeberg som fra toppen av hoppbakken i Holmenkollen. Video: Halvor Njerve / Dabladet og Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer Vis mer

- Hvordan skal banen driftes, hvilket trasévalg, hvor skal endestasjonen i Bjørvika være? Hvordan er grunnforholdene, hvilke miljøaspekter snakker vi om? Det er mange forhold som skal belyses, sier Marcussen.

- Positivt tilskudd til byen

Disse svarene håper kommunen å ha i løpet av året, og da er neste trinn en reguleringsplan. Opprinnelig var gondolplanene en del av den eksisterende reguleringsplanen. Da det nye Munchmuseet ble regulert, tok man ut den delen for at den ikke dette skulle forsinke Lamdba-bygget.

- Vanligvis tar det et til to år å utarbeide en reguleringsplan, sier Marcussen.

- Jeg tror at en gondol vil kunne bli et positivt tilskudd til byen og byens befolkning. Det skjer veldig mye i området Bjørvika, Gamlebyen og Ekeberg. I en prosess må man slippe til lokalbefolkning og organisasjoner. Det kan være skjær i sjøen man ikke vet om, sier Marcussen.

Mye må avklares

Selv om gondolbanen skal være en gave, må kommunen også diskutere med Ringnes hvordan det skal driftes og hvem som skal betale for det.

- Kommunen tar utgiftene for mulighetsstudiene og en eventuell reguleringsplan, sier Marcussen.

Hun kan ikke si hva det vil koste, men at en mulighetsstudie utført av et eksternt konsulentfirma vil beløpe seg på noen hundre tusen kroner.

Nesten 900 meter

Der er eiendomsinvestor Christian Ringnes og hans selskap Victoria Eiendom som ønsker å bygge en gondolbane mellom Ekebergskrenten og Bjørvika.

Det er et strekk på omlag 870 meter i luftlinje, avhengig av hvor basestasjonen i Bjørvika blir plassert.

Endestasjonen vil ligge nærmere 110 meter over havet, midt i skulpturparken 100 meter over Ekebergrestauranten – midt i indrefileten av Ekebergparken med grøntareal og i alt 39 skulpturer.

150-200 millioner

Christian Ringnes, som har brukt nærmere 400 million kroner av egen lomme på å utvikle Ekeberg Skulpturpark, har allerede hentet inn tilbud.

Det viser at en gondolbane vil koste mellom 150-200 millioner kroner.

- Det er veldig gledelig at det er så stor velvilje blant politikerne for en gondol i Oslo. Jeg har jobbet for dette i ti år, og håper at den kan være en realitet om to-tre år, sier Ringnes til Dagbladet.

Non stop-gondoltrafikk

Selv om det ennå ikke foreligger noe vedtak om å bygge en gondolbane fra Bjørvika til Ekebergskrenten, har Ringnes' selskap Victoria Eiendom detaljerte planer for både konstruksjon, infrastruktur og drift.

- Vi ser for oss 32-36 gondolkabiner, sier Ringnes.

- Jeg har et ønske om at det skal være et brukstilbud til Oslos befolkning, ikke bare en turistattraksjon. Gondolene skal gå kontinuerlig, oppstigningen vil ta omlag seks minutter og skal koste mellom 30-50 kroner, om lag det en trikkebillett koster, sier Ringnes.

Ideen kom i 2003

Det betyr at Oslo kan få en gondolbane 30 år etter at ideen ble lansert første gang, kanskje enda tidligere, hvis det går som Ringnes håper og tror.

- Gondolbanen er ikke min idé, sier han og utdyper:

- Den ble først lansert i en reguleringsplan i 2003, men ingen ting skjedde. Derfor har jeg tilbudt meg å bygge og drifte en slik bane. Et billettsystem kan sikkert samordnes med Ruter, sier Ringnes, som legger til grunn at det må være et nært samarbeid med kommunen.