DEBATT

Byråkrati og PR

Anundsens famøse skrytevideo uttrykker en mer allmenn tendens.

MINISTER: Justisminister Anders Anundsen.Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
MINISTER: Justisminister Anders Anundsen.Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Det er naturligvis fristende å harselere med statsråd Anundsens PR-film, som kort sagt forteller hvordan alt går på skinner i departementet etter bare to år med ham som sjef. Dømmekraften har åpenbart ikke vært på topp, hverken prinsipielt eller kunstnerisk.

Men samtidig er det nærliggende å spekulere på om filmen også uttrykker en mer allmenn tendens; tenkemåter som siver inn i byråkratiet uavhengig av regjeringens politiske farge. Dette stuntet var kanskje den politiske ledelsens idé, men det er ikke utenkelig at den kunne ha kommet fra informasjonsavdelingen.

For en tid tilbake siden leste jeg Eivind Tesakers bok Departementet, en kritisk diskusjon av hvordan byråkratiet langsomt har beveget seg bort fra faglighet og likebehandling over i en kultur preget av en stadig tettere språklig tåkeheim av visjoner, verdigrunnlag, mål og delmål og ikke minst raushet.

En annen tendens er at byråkratiet legger større vekt enn før på strategisk kommunikasjon. Informasjonsavdelingene eser ut. Anundsens film kan ses på som et forsøk på nettopp strategisk kommunikasjon; å tilrettelegge et budskap slik at oppdragsgiveren kommer i et best mulig lys.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.