C! D! likner!

Hjemmet Mortensen skulle gi ut nytt blad. Men da ville Se og Hør være med, gitt.

KLONING ER MULIG

, og enkelt også. I hvert fall i ukebladbransjen. I dag kommer første utgave av C!, en Hjemmet Mortensen-satsing med 100000 i trykt opplag - mye glanset papir og mange store bilder av kjendisene. Prisen er 20 kroner.

Men her følger ikke bokstavene alfabetet. For allerede i går kom D! ut. Det er Se og Hør-forlaget som har bestemt seg for å gi ut månedsblad på glanset papir, med mange bilder av kjendisene. Og prisen er bare 15 kroner.

DET LIKNER LITT

på hva Hjemmet Mortensen gjorde, da bladet Her og nå kom, i layout og innhold ikke ulikt Se og Hør - og med en pris som lå lavere. Alt tyder på at Se og Hør-forlaget bruker anledningen til å si takk for sist - med en spoiler D!, som skal gjøre lønnsomheten dårlig for C!.

For her er det C! som er A-utgaven og D! som nærmest er en B-versjon, med litt dårligere papir, litt færre sider, litt slappere layout og litt mindre egenprodusert stoff. Se og Hør kunngjorde at de kom med sitt D! akkurat dagen før Hjemmet Mortensen annonserte sine C!-planer, og selve bladet slapp de også ut i kioskene dagen før.

I UTLANDET ER

Spoiler-utgaver av ukeblader og aviser vel kjent. Man lager en kopi som ligger så tett opp til konkurrentens som mulig, for å gjøre lanseringen vanskelig. Annonsørene får to steder å shoppe annonser, bladkjøperne får to produkter å velge mellom - og forvirring på kjøpet. Slik Schibsted utkonkurrerte gratisavisa Osloposten med sin Avis1, for så å la Avis1 gå i halvdvale, kan Se og Hør-forlaget ønske å dytte C! akkurat litt utenfor lønnsomhetsstupet.

Bladene selv er basert på en enkel idé: mange bilder. Rent praktisk sirkulerer det alltid pakker med kjendisbilder mellom redaksjonene. Mange kjøper ei pakke, og trykker bare noen bilder. Men i blader der bildene er selve bærebjelken, trykker man mange, mange bilder. Og gjerne av lettkledde damer i bikini - det er jo kvinnelige lesere bladene retter seg mot.

SOM DET PASSER SEG

et blad som nøyer seg med en eneste bokstav i tittelen, er teksten underordnet bildet. Men man bør likevel passe seg for å strekke den for langt: I et intervju med Robbie Williams er han sitert på «Du kan trygt si at jeg har hatt mye sjelløs sex». I tittelen på siden er sitatet løftet til «Jeg har hatt mye følelsesløs sex», før det til slutt spisses til førstesida som: «Jeg har mye ufølsom sex». Det er sannelig en lang reise for et stakkars sitat.

C! fra Hjemmet Mortensen har flere egne saker enn D!. De har bedre kvalitet på papir og layout. I sin sjanger er de et bedre blad enn kopien, selv om D! nok treffer bedre på kjendisene mot yngre kvinnelige lesere.

DETTE ER BLADER

som utelukkende skal fungere på bla-planet - skapt for frisørsalonger og femminutters bortdrømming. Som det finner de kanskje et marked. Det vil i tilfelle bite enda litt inn i familieukebladenes opplag. Og har noen lyst til å kopiere mer, er både Æ? og Ø! fortsatt ledige.