- «Cæsar» er ikke for barn

- Det er bare en såpeserie, og jeg spiller en rolle. «Hotel Cæsar» er tull og tøys, sier Ulla Marie Broch. Det er hun som spiller Linn Fylke, en tvers igjennom ond, psykopatisk og syk person.

Broch har sterke meninger om «drittsekk-tv» og synes ikke «Hotel Cæsar» egner seg for barn.

Fra skolehold, lærerlag og barneombud er det reist kritikk mot såpeserien «Hotel Cæsar» og reality-seriene «Baren», «Robinson-ekspedisjonen», «Villa Medusa» og «Big Brother». Seriene viser barn hvordan man behandler folk man ikke liker, sier at det er greit å være ond og slem, og er lite oppbyggelig tv for kommende generasjoner, mener enkelte.

Hva med dem som spiller drittsekkene, eller som blir drittsekker i det virkelige liv fordi rammene og spillets regler gjør dem til det? Føler de ansvar eller dårlig samvittighet for at de framstiller noe som barn på ingen måte bør ta etter? Er det slik som Eli Rygh sier, at «barn blir det de får inn gjennom øynene»?

Bare såpe

Ulla Marie Broch tenker seg om.

- Det jeg sa ja til, var å spille en

rolle , og ja, Linn Fylke

er en ond person. Jeg må innrømme at her tenkte jeg at det var greit, fordi det er en såpeserie, rein fiksjon. Bare en rolle. Faktisk er det litt morsomt å spille slem. Hvis folk reagerer veldig negativt på «Hotel Cæsar», som jeg forstår at enkelte gjør, kan man jo bruke av-knappen, eller skru på en annen kanal, foreslår hun.

Fortsetter kampen
Fortsetter kampen Vis mer

- Kanskje vil noen oppfatte det som egoistisk og lite gjennomtenkt av meg, men jeg er skuespiller og spiller en rolle. Man kan ikke som privatperson og utøver av et yrke, ta ansvar for alle utsatte grupper...

Broch mener det er en feilkobling å sette TV2-såpa «Hotel Cæsar» i kategori med virkelighets-tv som «Robinson», «Baren» og «Big Brother».

- Det er forskjell, stor forskjell, mellom virkelighets-tv og såpe. Ondskapen i en virkelighetsserie har mye sterkere effekt enn i en såpe, nettopp fordi det er virkelighet . I «Robinson» og «Big Brother» leker man med ekte menneskers psyke. I «Cæsar» er både personene og historien oppdiktet. Det forstår folk. Derfor er det trist at kritikerne skjærer alle over en kam.

Gjenkjent


Ulla Marie blir rett som det er gjenkjent av folk som den sinnslidende Linn Fylke som har kidnappet et barn og kuttet av henne en finger.

- Men de fniser søtt og spør når jeg har tenkt å løslate Victoria. Derfor vet jeg at folk kan skille mellom fiksjon og virkelighet. Folk ser at det er en enorm forskjell på min rolle i «Cæsar» og den ekte Ole Hansen som blir ond etter 100 dager innesperret i containeren i «Big Brother». Da blir det ekte ondskap.

- Kan man se bort fra at noen blir påvirket av en Linn Fylke?

Feil sendetid?


- Det er selvfølgelig trist om noen kidnapper et barn fordi jeg har gjort det som rollepersonen Linn Fylke, men da er det nok snakk om meget syke mennesker i utgangspunktet. Det som selvfølgelig kan diskuteres, er om serien har riktig sendetid, mener Broch.

- Har den det?

- Der har det liten betydning hva jeg, tross alt bare en skuespiller, måtte mene. Det er flere hensyn som ligger til grunn når TV2 setter opp sendeskjema. Men reprisen, 17.30 om ettermiddagen, gjør nok at mange barn ser aleine fordi mor og far ikke har rukket hjem. Og jeg synes ikke «Hotel Cæsar» er noe barneprogram. På ingen måte, slutter Ulla Marie Broch.