Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Cæsars skjebne for NRK?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Champagne-korkene smalt i Bergen da seertallene for april måned ble offentliggjort: TV2 er større enn NRK. Det oppsiktsvekkende ved dette, er ikke tetskiftet. Men at det ikke har skjedd før. I september er det sju år siden TV2 kom på lufta. I andre europeiske land har kommersielle kanaler fort slått ut gamle statskanaler. I Sverige er TV4 den største enkeltkanalen. I Danmark leder TV2 og i Storbritannia, Frankrike og Tyskland er kommersielle kanaler på topp.

  • Hvorfor er det slik? Svaret er ikke entydig, men én teori er at reklamen faktisk er et pre, ikke en ulempe. Den raske pulsen i reklameinnslagene blir en underholdning i seg selv. Særlig unge seere synes tiltrukket av dette.

Norsk TV2 har satset på serier, nyheter og debatt. Viktigst er nyhetene, som er en indikator på kanalens omdømme. Det har TV2 fått til. Seinest nå under Kosovo-krisen har seerne oppdaget at det er fullt mulig å være orientert via TV2. Dette er selvsagt TV2-ledelsen stolt av, derfor toner de også ned at «Hotell Cæsar» har bidratt betydelig.

  • Selv om NRK har holdt stand lenge, er det alvor når TV2 passerer. Med størst-posisjonen følger det prestisje, åpnere dører, mer oppmerksomhet og ikke minst for TV2 - flere reklamekroner. Tetskiftet illustrerer også hvilke strategivalg NRK må gjøre framover. Ingen av dem er helt lette, og ingen av dem sikrer uten videre lisensfinansiering.

«Fortsatt størst»-strategien krever svært publikumsrettede programmer, tøyelige kompromisser i forhold til forpliktelser og en stil nær opp til den kommersielle. Da blir spørsmålet hvorfor man skal betale lisens for noe som likner så mye på det kommersielle?

«Riktig, men mindre»-strategien vil gi rom for alle forpliktelser, politisk korrekte programmer og en mer anti-kommersiell stil. Da blir det betydelig færre seere, og hvorfor skal man betale lisens til noe så få mennesker ser på?

  • NRK har så langt valgt «størst»-strategien. Naturlig nok; poenget med en allmennkringkasting er jo at allmennheten ser på. Ulempen er at det er dyrt å forsøke å være størst. Den langsomme veien fram til morgen-TV i NRK er et godt eksempel på dette.

April-tallene er en tankevekker for Marienlyst, og verre kan det sikkert bli. En smule trøst ligger i at ingen TV-kanaler klarer den uslåelige konkurrent man er utsatt for i disse dager - de lyse vårkveldene.