Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Café- musikk

STARBUCKS: De siste åra har den amerikanske kaffekjeden Starbucks gitt begrepet cafémusikk ny mening. I tillegg til caffè latte, iskald frappucino og tchai-té, har kundene også muligheten til å raske med seg Kanye West, Norah Jones og Dave Matthews Band fra cafédisken. I et musikkmarked i krise, der andre plateforhandlere river seg i håret og kutter i både priser og utvalg, selger Starbucks bøttevis av plater - og det gjerne til tjue kroner over normalpris.

DA RAY CHARLES\' duettalbum «Genius Loves Company» ble sluppet to måneder etter at han døde i 2004, endte det, med drahjelp fra filmen «Ray», med åtte Grammy-priser og tre millioner solgte album. Nesten en tredjedel av dem ble solgt på Starbucks. De seks første ukene Alanis Morissettes «Jagged Little Pill Acoustic» var i salg, var den ikke tilgjengelig noe annet sted enn hos kaffekjeden. Likevel ble det solgt 150 000 skiver. Og da sjefen for Concorde Records lurte på om han skulle gi den italienske fløtefolksangeren Zucchero amerikansk platekontrakt, var det hvis, og bare hvis, han fikk Starbucks med på distribusjonsavtalen. Det ordnet seg.

DET HELE STARTET i 1999, da kaffekjeden kjøpte opp Hear Music, et uavhengig plateselskap/butikk som fokuserte på salg av samleplater. Starbucks satte sammen sine egne samleskiver og startet radiokanal. Etter hvert som de også begynte å selge vanlige plater, økte de i tillegg samleplatetilbudet. I utvalgte filialer kan kundene selv sette sammen album mens de venter på cappuccinoen. Hver låt koster 99 cent (ca. sju kroner), akkurat som på iTunes. Nå har Starbucks også åpnet tre Hear Music Coffehouses, der hovedfokuset ikke lenger er på kaffe, men musikk.

DESSVERRE ER DET ikke snakk om rettferdig kaffe. Da Bruce Springsteen i fjor slapp albumet «Devils & Dust», skulle plata egentlig være med i en Starbucks-kampanje. Planene ble skrinlagt da albumet, p.g.a. en litt vovet tekstlinje, fikk et såkalt parental advisory -merke. Kaffekjeden kunne ikke selge noe kontroversielt, selv ikke fra The Boss. Kaffe med bismak, spør du meg.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling