Cameron vil bli tv-konge

Sist vi så James Cameron, utropte han seg selv til «konge av verden» på Oscar-utdelingen i 1998, da «Titanic» hentet hjem elleve priser.

Det var filmen som kostet omtrent et norsk og utsatt operabygg, spilte inn mange ganger mer og beriket Cameron personlig med rundt milliarden. Den storsnutede regissøren har nå satt seg fore å erobre tv-mediet, for ikke å snakke om tenåringsmarkedet. Kanskje har han tenkt at den lille boksen måtte være en enkel sak å håndtere for en så svær kar. Men James kan ha forregnet seg.

  • Han har skrevet og produsert TV-serien «Dark Angel», som første gang gikk på lufta for halvannen uke siden i USA, uten at noen fant grunn til å slippe jubelen løs. Den kan selvfølgelig slå an likevel, blant de mange sciencefictionentusiastene i målgruppa. Serien foregår rundt 20 år fram i tida med den unge kvinnen Max (Jessica Alba) i hovedrollen - et genetisk eksperiment av et menneske, stadig på flukt og stadig i kamp mot kriminelle elementer.

Camerons framtidsvisjoner får «Titanic» til å virke som et hyggelig sted å være, bemerket en amerikansk spaltist etter en førvisning av produktet. Det ble en visning uten de stjernene «kongen» gjerne ville ha der, uten at mangelen skal ha påvirket egoet. Uansett er det interessant, om mannen har trodd at fjernsynet ville være lett match for en Oscar-vinner.

  • Et lite format er ikke nødvendigvis enklere enn et stort. Det er en grunn til at «Sopranos», «NYPD Blue», «Akutten» og «Ally McBeal» slår an og får positiv omtale i større grad enn en «Drapsalarm» eller «Mordene ved Månesjøen». På forskjellig vis når de sitt publikum med engasjerende personer, uvanlige historier, sin spennings- eller gjenkjennelsesfaktor. Det kan være så mangt. Hvis Cameron har undersøkt saken, vet han at en rekke stjerneregissører har gått i baret på tv før ham.
  • Steven Spielberg, verdens kanskje mest suksessrike i lauget, er en av dem. Han var involvert i politiserien «High Incident», for øvrig ikke dårlig, til liten applaus. Ubåtdramaet «SeaQuest DSV» sank som en stein. Hans siste forsøk har tittelen «Semper Fi», visstnok heller ingen suksess. Roland Emmerich («Independence Day») og Michael Apted («Nell») har også vært uheldige med sine forsøk på tv-dramatikk. Med så mange kanaler og utallige serier på tilbud må oppmerksomhet og interesse fanges umiddelbart.

For rett nok kommer serier inn i hjemmet daglig og ukentlig. Men mange seere vil reagere som på en film: De gir verket én sjanse, før løpet er kjørt.