ENDRINGER ETTER ENIGHET: Ragnar Kårhus administrerende direktør i Telenor og Canal Digital AS og Harald Strømme, sjef for TVNorge og Discovery Networks, ble enige om en avtale for distribusjon av TV Norge og en rekke andre kanaler. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
ENDRINGER ETTER ENIGHET: Ragnar Kårhus administrerende direktør i Telenor og Canal Digital AS og Harald Strømme, sjef for TVNorge og Discovery Networks, ble enige om en avtale for distribusjon av TV Norge og en rekke andre kanaler. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpixVis mer

Canal digital etter tv-krangelen - Vil ha ulike priser til kundene

Lanserer ny sportstjeneste.

(Dagbladet): Torsdag i forrige uke ble det kjent at Canal Digital og Discovery Networks kom til enighet om en ny avtale

Avtalen ble underskrevet etter ti dager med svarte Discovery-skjermer for 2,8 millioner tv-seere.

Strid om sporten Et av ankepunktene i konflikten var hvorvidt kundene må ta regningen etter at Discovery sikret seg rettighetene til Eliteserien og OBOS-ligaen fra 2017, og betaler 2,4 milliarder for dette. Mange har fryktet dyrere tv-priser for dem som ikke er sportsinteresserte.

Etter enigheten sa begge parter at «Fotball til folket»» var et hovedresultat av avtalen. Nå skulle kamper som i den seinere tiden har gått på betalingskanaler, vises på åpne kanaler fra 2017.

Samtidig varslet Canal Digital en prisøkning.

Men kommunikasjonsdirektør i Canal Digital, Kenneth Tjønndal Pettersen, har tidligere sagt at denne «ikke blir urimelig».

To ulike priser Pettersen vil fortsatt ikke si noe om hvor stor prisøkningen vil bli, men røper at Canal Digital etter hvert vil operere med to ulike priser for kundene. Én for dem som vil se sport på TV, én for dem som ikke ønsker dette.

- Vi vil seinere lansere en spennende satsing på sport og fotball som sikrer at de som er interessert i norsk fotball skal betale mindre enn hva de gjør i dag for å se alle kampene fra den norske Eliteserien og OBOS-ligaen. De som ikke er interessert i fotball skal slippe å betale for det, sier han til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han kan derimot ikke si når den nye tjenesten lanseres, eller hvordan de skal sikre lavere priser for både de sportsinteresserte og de som ikke vil se sport på tv.

- Vi har planlagt hvordan dette skal tilbys tv-seerne, men vi har ikke en eksakt dato for når dette trår i kraft. Lanseringen av tjenesten kommer tettere opp mot Ligastart i 2017. Det viktige for oss er at vi skal nå bredt ut, og legge oss på et prisnivå som gjør det rimeligere enn det er i dag, sier Pettersen.

Den nye sportssatsingen vil kunne ses på alle skjermer som inkluderer mobil og nettbrett.

Hele sesonger på arkiv Pettersen hevder at det ble forhandlet fram flere fordeler for kundene etter tv-striden. Blant annet er alle Discovery-kanalene tilbake i strømmetjenesten GO og kan lagres i egne ukearkivene.

- Foruten at vi hver uke tar opp de mest populære tv-programmene som går på TVNorge og Discovery-kanalene, vil vi tilby fulle sesonger av norske underholdningsprogrammer som for eksempel «Neste sommer» og «Helt perfekt». Alle disse arkivtjenestene er inkludert i abonnementet, sier han.

Discovery ble enige også enige om en avtale med RiksTV søndag. Alle RiksTVs kunder vil kunne se norsk fotball på deres kanaler fra 2017. Eliteserien vil hovedsakelig bli vist på Eurosport Norge og Max, men også enkelte kamper på TVNorge.

Dyrere for kundene Morten Wiberg, tv- og radiosjef i mediebyrået Carat Norge mener den nye avtalen vanskelig kan føre til lavere priser for alle kundene.

- Slik det er nå må de som vil se all fotball kjøpe CMore-rettigheter fra TV 2, og betale ekstra for det. Prisen for å se fotball i 2017 vil bli lavere fordi fotballinteresserte ikke må kjøpe ekstra rettigheter, siden flere av kampene vil gå på åpne kanaler. Men det blir dyrere for dem som ikke har hatt tilgang til CMore. Alle kundene vil få en høyere pris på basisabonnement. Det er det ikke noe tvil om, sier han.

Tv-eksperten mener derimot at tv-striden, som varte i mer enn ti dager, har ført til en god avtale.

- Denne forhandlingen var nødvendig for begge parter. De hadde en avtale som var utgått, og måtte bli enig om nye betingelser, og begge parter kommer bra ut av det. Men vi må se om kundene er enig og blir værende hos Canal Digital, sier han.

- Vi er inne i ei tid da det konsumeres levende bilder på mange plattformer, det er mange muligheter til å se serier og sport når man selv vil. Det er ikke godt å si hvordan forbrukerne tilpasser seg dette. Men jeg tror at det kan skje store endringer de nærmeste åra.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram