TV-KONFLIKT: TVNorge-eier Discovery Networks og Telenor-eide Canal Digital kom ikke til enighet om prislappen for rettighetene til å vise Discoverys 13 kanaler. Nå gir Canal Digital kundene sine mulighet til å si opp abonnementet, men tilbyr også andre tjenester som plaster på såret. Foto: NTB Scanpix
TV-KONFLIKT: TVNorge-eier Discovery Networks og Telenor-eide Canal Digital kom ikke til enighet om prislappen for rettighetene til å vise Discoverys 13 kanaler. Nå gir Canal Digital kundene sine mulighet til å si opp abonnementet, men tilbyr også andre tjenester som plaster på såret. Foto: NTB ScanpixVis mer

Canal Digital-kunder får mulighet til å si opp abonnementet

- Vi tenker kun på våre kunder nå når dette har oppstått, sier informasjonssjef i Telenor, Tormod Sandstø.

(Dagbladet): Over én million husstander mistet tilgangen til 13 tv-kanaler da forhandlingene mellom TVNorge-eier Discovery Networks og Canal Digital-eier Telenor strandet natt til mandag. Dette rammer også Viasat-kunder.

Partene ble ikke enige om hvor mye Telenor skal betale for å kunne distribuere Discoverys kanaler, som blant annet inkluderer nevnte TVNorge, samt Eurosport, Discovery og MAX.

På sine nettsider opplyser Canal Digital om at deres kunder har rett til å si opp sitt abonnement i kjølvannet av kanal-tapet.

- Beklagelig Det bekrefter informasjonssjef Tormod Sandstø overfor Dagbladet.

- Dette er helt standard forbruker-kunderettigheter, og vi synes det er riktig å opplyse om det. Situasjonen som oppsto i natt er veldig beklagelig, og var det siste vi ønsket, sier Sandstø.

- Vi tenker kun på våre kunder nå når dette har oppstått. Det betyr at vi ønsker at alle skal vite om sine rettigheter. Vi kommer også med flere tilbud på innhold og tjenester som et plaster på såret. Vi gjør det vi kan for at kunder skal bli minst mulig skadelidende i dette.

«Plaster på såret» Informasjonssjefen trekker blant annet fram tilgang på annet innhold og hurtigere bredbånd uten ekstra kostnad som slike «plaster på såret».

- Tror du at det vil veie opp for tapet av 13 kanaler?

- Nei. Det sier vi heller ikke. Vi har full respekt for at det ikke vil veie opp for det. Vi forhandler på prisen på vegne av alle kunder, og når prisen Discovery forlangte var så høy gjør vi det vi kan som ansvarlig aktør på vegne av kundene for at de skal bli minst mulig skadelidende.

Ifølge Sandstø er det ikke mange som har valgt å avbryte sitt Canal Digital-abonnement mandag morgen, men han påpeker at dette skjedde ved midnatt, og at mange kunder nok fikk med seg nyheten mandag morgen.

- Står på alt vi kan Informasjonssjefen forteller at de allerede har fått en rekke tilbakemeldinger fra kunder via Facebook, og at folk «selvfølgelig synes det er dumt».

- Det skulle bare mangle. Vi er jo glade for at folk er engasjert rundt det vi driver med, sier Sandstø, som ikke frykter at kanaltapet skal føre til at mange kunder rømmer fra Canal Digital.

- Jeg tror folk skjønner at det er en midlertidig situasjon. Vi håper det er kortvarig, og står på alt vi kan for å løse dette. Jeg håper folk skjønner at vi forhandler på deres vegne.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram