Cannes-kritikerne slakter «Moulin Rouge»

Et nesten samstemt kritikerkorps slakter åpningsfilmen på årets Cannes-festival, «Moulin Rouge».

Arrangørene håper Francis Ford Coppola skal reise skuta med sin nyredigerte utgave av «Apokalypse Nå».

Den franske superstjernen Gérard Depardieu, som nylig har vært i Norge for å spille i «Dinas Bok», var fredag ventet til Cannes for å kaste glans over premieren på den nye versjonen av Vietnamfilmen. Den er 53 minutter lenger enn originalen fra 1977.

Filmen holdt på å koste Coppola alle hans penger og hovedrolleinnehaveren Martin Sheen helsa, om ikke livet. Den forkortede versjonen deltar utenfor konkurranse i Cannes, og vil trolig sikre seg mange kjøpere selv om den ikke kan vinne noen Gullpalme.

«Tynn suppe»

Diskusjonen gikk fredag fortsatt høyt i festivalbyen etter premieren på australske Baz Luhrmanns «Moulin Rouge» og kritikernes nedsabling av filmen.

- Mye stil, lite innhold, var en av de kortere og mer barmhjertige beskrivelser av filmen.

- En skuffende remse av billige påfunn, het det mer nådeløst i den innflytelsesrike «filmbibelen» Hollywood Reporter.

- Det ble for mye av Luhrmanns tekniske fyrverkerieffekter og altfor lite ekte lidenskap og mening, skrev London-avisen The Guardian.

- Hele greia lignet mest på en brusreklame, oppsummerte det venstreorienterte Paris-organet Liberation. Dermed så den feterte hovedrolle-duoen Nicole Kidmans og Ewan McGregors triumfferd til Cannes ut til å ende i ren fiasko.

Barokk opera?

Men konservative Le Figaro roste Baz Luhrmann for å ha laget en film som på sitt beste minner om «en praktfull barokk opera». Britiske The Times ga «Moulin Rouge» åtte av ti mulige poeng, og skrev at «filmen fortjener å bli en suksess, selv om den er en musikal».

Den iranske «Kandahar» ble møtt med høylytt applaus under visningen torsdag, og en kritiker sa at denne outsideren kunne ende som en av de tre mest belønnede filmene på årets festival. Rosen til «Avstand» fra Japan og «Pau og Hans Bror» fra Spania var mer avmålt.

- Alle tre levde opp til Cannes-festivalens tradisjoner for aktverdige auteur-filmer, fastslår nyhetsbyrået AFP. Auteur-begrepet brukes om kunstfilmer som først og fremst preges av regissørens personlige arbeid.

Varm ros

Kritikerne er varme i sin ros av iraneren Mohsen Makhmalbafs «Kandahar», historien om en afghanskfødt canadisk kvinnes reise tilbake til sitt fødeland. Filmen beskrives som røff og kjemisk fri for billige effekter.

Samtidig greier den å lage uventet, stille humor ut av menneskelige tragedier: Som i scenen der et hopetall enbeinte afghanske landmineofre hopper om kapp for å sikre seg beinproteser sluppet ned fra Røde Kors-helikoptre.

Bøndene og bistandsarbeiderne som spiller seg selv i «Kandahar», trenger ikke manus, det holder at de viser fram sin egen virkelighet. Hollywood og Nicole Kidman har lite å stille opp mot slikt, sier en kritiker.

(NTB)