Carmen bak murene

KLØFTA (Dagbladet): Blant de innsatte på Ullersmo har kirkekaffe (- de kristne har alltid så masse hjemmebakst) og trening vært de mest populære aktivitetene. I alle fall så lenge aktivitetsleder Karl Helland kan huske.

- For femten år siden hadde vi verdenskoret på besøk. Det var populært. Siden er det ingenting som har fått like mange til å møte opp på én gang.

Men det var før instruktør Hilde Andersen fikk sin lyse idé: opera i fengsel.

I bilen på vei ut til Ullersmo råder en behersket forventning. Ingebjørg Kosmo, Kjell Magnus Sandve og Markus Kvits er spente på mottakelsen i fengslet.

- Vi kan i det minste kanskje få stukket hull på noen av mytene omkring operasangere. Vi er ikke feite tenorer som lever i vår egen verden alle sammen, opplyser Sandve.

- Jeg leste i et engelsk operatidsskrift om et samarbeidsprosjekt mellom operaen og fengslene, forteller Hilde Andersen.

- Der hadde de fått til workshops og konserter. For eksempel at profesjonelle sangere synger, mens de innsatte mimer, eller kor med bare innsatte, til og med flerstemt, mens de profesjonelle synger solistrollene.

Mer trengte ikke Andersen. Hun søkte Justisdepartementet om penger fra velferdspotten for fengslene, og fikk tretti tusen. Deretter spurte hun sopran Ingebjørg Kosmo om hun ville være med.

- Og det ville jeg jo, sier Kosmo på klingende fauskedialekt. Siden hun nettopp har hatt suksess som Carmen, var Bizets opera fra 1875 et naturlig valg. Dermed kom Kjell Magnus Sandve med som Don José, mens Markus Kvits er med som syngende pianist. I dag settes første del av planen ut i livet.

- Jeg vet ikke hvordan dette går, vi må først finne ut om det er noen interesse for et sånt prosjekt, sier Andersen.

Hun har fått beskjed om at 35 minutter er grensen for hvor lenge de innsatte holder ut uten røyk. Derfor har hun sammen med sangerne satt sammen et «highlights fra Carmen»-program.

På Ullersmo er det nøklene som hersker. Ikke så overraskende, kanskje, men likevel en smule klaustrofobisk.

Pianoet står nystemt og venter i gymsalen, og Ingebjørg, Kjell Magnus og Markus begynner å varme opp, mens fritidslederne trakter kaffe og setter fram wienerbrød. Klokka 16.00 er alt klart. Alle kikker mot døra. Kommer det to, ti eller mange?

Først kommer én. Han ser seg litt forskende rundt, før han finner seg en stol og begynner å bla i programmet. Så kommer én til. Han ser litt mer selvsikker ut og slår seg ned. Og så strømmer de på. Siste opptelling ender på 65. 65 menn, dømt for alt fra mord og voldtekt til narkotikaforbrytelser. Alle i fengselsuniformen: T-skjorte, joggebukse og addidas-slippers. Og alle sammen er kommet for å høre opera. Det er nesten så man blir litt rørt. Men det er bare til forestillingen begynner.

For «Carmen» er like blodig og brutal som noen virkelighet. Når Don José til slutt dreper Carmen av sjalusi, er konsentrasjonen til å ta og føle på. Så bryter applausen løs.

- Det var veldig fint. Bedre enn jeg hadde trodd, sier én.

- Jeg er fra Tsjekkia og har vært i operaen i Praha. Opera er fantastisk, sier en annen, og forteller at han har flere opera-cd-er på cella si.

Ingebjørg og Kjell Magnus er overveldet.

- Dette hadde vi aldri ventet. Tenk at så mange kom! Helt utrolig.

Ingebjørg blir omsvermet av de innsatte, alle vil fylle på kaffekoppen hennes, tilby henne wienerbrød eller bli fotografert sammen med Carmen.

Mens vi blir geleidet gjennom alle de låste dørene, får tilbake mobiltelefonene våre og går ut i friheten, nærmer klokka seg 21.00. Da låses alle cellene på Ullersmo. 365 dager i året. Kanskje blir kvelden litt lettere å komme gjennom, med Carmen friskt i minne.

VELKOMMEN: Det er grått på Ullersmo landsfengsel. i dag blåser det i tillegg surt. Men Carmen er fra Fauske, og lar seg ikke skremme av litt vær.
INTENST: Kjærlighet, sjalusi og død er noen av ingrediensene i «Carmen». Operasangerne Ingebjørg Kosmo og Kjell Magnus Sandve er sjeldne gjester på Ullersmo.