Casino Banal

Etter tre helgedager med Flatland på NRK, begynte i går den trauste hverdagen. Med daglige doser «Vil du bli millionær?» på TV2. De eneste jeg vet om som ville svare oppriktig nei på akkurat det spørsmålet, må være de tjue eller så nordmennene som er milliardærer. De ringer uansett neppe en seksti kroners telefon for å kjøpe lodd i dette lotteriet.

Arve Juritzen bød på smilet sitt, førstepremie på to millioner og ikke så veldig mye mer. NRKs bingoleder Hallvard Flatland har noen hundre gangers erfaring fra «Casino» med å dele ut premier, og rutinen syns. Arve Juritzen har fortsatt mye å lære, både når det gjelder å bygge opp stemning og spenning, lytte på deltakerne, finne rytmen og tøye forventninger. Å arrangere pengespill er på bunnen en rimelig kald og kynisk business. Skal den lykkes, må programlederen virke varm og medmenneskelig.

Småpenger

Med blått lys, blank kald scene og pompøst kvernende boksmusikk virket «Vil du bli millionær?» tvert imot kaldt og teknisk. I går hadde åtte «heldige» vunnet plass som deltakere. Bare to av dem fikk sjansen til å vinne så mye som en tusenlapp, og bare en av de to rakk å spille ferdig. Hun vant hele fem tusen kroner. TV2 skulle nok helst gitt bort mer på premierekvelden - de trenger PR for loddsalget.

Men da må Juritzen bli kjappere til å lose deltakerne gjennom småpengespørsmålene. Skal du vinne toppremien her må du få femten rette på rad blant fire alternativer - det er en lang, bratt trapp. Og du må gjennom hele elleve riktige spørsmål før du kommer opp til så mye som hundre tusen. Da virker NRKs opplegg rausere med penga. At det er vanskelig å være dyktig med nerver i et fjernsynsstudio viste kvalifiseringsrunden - der bare to av sju kandidater klarte å sortere fire etternavn i riktig alfabetisk rekkefølge.

Heller Bjerkebanen

Problemet med «Hvem vil bli millionær» er at en vanlig spiller sannsynligvis har større vinnersjanse i Lotto - for ikke å snakke om på Bjerkebanen. Men opplegget er en kjempesuksess i flere land - her til lands er likevel Flatland klart bedre. Selv om den seieren ikke henger så høyt.

I den store medieverdenen ellers blir fusjonene stadig større. America OnLine og Time Warner slo seg i går sammen. Den nye mediegiganten får en børsverdi på 2800 milliarder kroner. Altså mer enn 300 ganger verdien av hele Schibsted-konsernet - eller 1,4 millioner ganger førstepremien i «Vil du bli millionær?». Det blir fort penger av slikt.