Cato Salsa til Japan

Undergrunnsrockerne Cato Salsa Experience får drahjelp av store, sterke Sony Music når albumet «A Good Tip For A Good Time» nå er sluppet i Japan.

Det var Sony Musics Japan-avdeling som selv tok kontakt med Oslo-bandet for å tilby en lisensavtale etter at «A Good Tip For A Good Time» solgte et par tusen eksemplarer via den lille, uavhengige distributøren Popbiz i sushilandet.

Populært navn

- Cato er et populært navn i Japan, sier Salsa-sjef Cato Thomassen og humrer i skjegget.

Han har den siste tida sittet i timevis på telefonen og blitt intervjuet av japanske journalister.

Det er over halvannet år siden albumet ble gitt ut i Norge via Salsa-medlem Christian Engfelts label Garralda. Det har solgt i drøyt 2500 eksemplarer her hjemme, og det ble belønnet med terningkast fem i Dagbladet.

- Vi har egentlig aldri henvendt oss til noen som helst. Det er alltid folk som kommer til oss, sier Cato stolt om lisensavtalen med den mektige musikkgiganten. Da Sony Japan ville ha tekstene oversatt til japansk inni omslaget, satte bandet derimot ned foten.

- Det blir bonusspor i stedet, forklarer Christian Engfelt.

Først USA-turné

Cato Salsa Experience skal spille konserter i Tokyo, Kyoto og Osaka i sommer, men i forkant av Japan-turen skal den Quart-klare Oslo-kvartetten på en lengre USA-turné. «A Good Tip For A Good Time» blir i disse dager også sendt til platekjøperne i de store amerikanske byene via kreddselskapet Emperor Norton, komplett med nye omslagsfarger og musikkvideo som bonusspor.

- Hva forventer dere av USA- og Japan-lanseringen?

- Det er gøy å få muligheten til å spille i coole byer, og det innebærer et steg opp for oss som band. Vi har fått avtaler med bra selskaper, men ellers forventer vi ingenting.

- Dere har brukt lang tid på å komme fram til denne utenlandslanseringen?

- Vi liker å ha kontroll og ta det med ro, og vi orker ikke å slite oss ut for siden å måtte oppløse bandet. Det er best å la ting skje av seg selv.