Catwalkens bakside

Backstage. Det er der du kan se toppmodeller uten sminke. Med morgentrøtte ansikter og en og annen kvise. Vi var bak scenen i Paris.


FETT I PANNEN: Norske Kari Anne Liverud (23) blir sminket før visningen til avantgarde-designeren Masaki Matsushima. Modellene er misfornøyde med fettet de får klint i pannen.

Vårkolleksjonen til Lanvin skal vises klokka 09.45 på Børsen i Paris. Vi har en plass med nummer på: Eh6.
Vi blir tilsnakket av en drøss dresskledde vakter. De har røde slips og hjelper oss å finne det angitte setet. Jobben gjøres grundig: På noen motevisninger kan fem-seks vakter vise vei i jakten på det rette setet.
Salen er smekk full, men stolen vår står ledig. Vi klemmer oss på plass, og ser ikke godt. Det er for mange rygger fram til catwalken, som er i hvit, høyglanset plast.
For halvannen time siden var den store salen tom. Vi prøvegikk den hvite catwalken og myste i det sterke lyset. Så viftet vi med backstage-passet og passerte vaktene som voktet inngangen bak scenen til Lanvin.
VI HAR FÅTT ADGANGSKORT og instruksjon i brevs form om å være ferdig backstage innen klokka ni. Blir vi kastet ut? De glemmer det. Og nye fotografer braser inn.
De er kaotisk mange: Fra TV, moteblader og aviser. De stimler rundt modellene med innpåslitne linser.
Modellene må pent posere og svare når journalistene spør. De stirrer inn i kamera med uttrykksløse ansikter: Er det fælt?
Uansett så har de valgt det selv. Jobben er å være objekt, og noen tjener fett på det.
Lanvin har «booket» mange kjente jenter. Erin O'Connor, Maggie Rizer, Audrey Marnay, Jade Parfitt, Kirsty Hume, Esther de Jong, Christina Kruse, Bridget Hall og Trish Geoff er med på det nye stjernelaget, som også inkluderer Sunniva Stordal.
Lanvin ble grunnlagt av en hattesyerske. Jeanne Lanvin var hjemmekjær og arbeidsom, og hun var mamma til en liten pike. Mor og datter er på Lanvins logo, skapt i 1927, i art nouveau-stil. Motehuset er det eldste i Paris.
I DAG ER DETen annen dempet og stillfaren kvinne som står for klærne til Lanvin. Cristina Ortiz er spansk, med bakgrunn hos Prada. Hun er i 30-årene, har mørke krøller og er enkelt kledd i fiolett.
- Jeg har vendt tilbake til røttene, og moderniserer motehuset i sin egen stil, sier Ortiz.
- Hvordan er Lanvin?
- Elegant. Forfinet. Raffinert. Med en lang linje eller silhuett. Jeg har grepet fatt i dette lange, og vil oppdatere dét. Den nye kolleksjonen er en videreføring av Lanvin.
BAK SCENEN ER DET ett stativ for hver modell. På stativet henger navn, modellkort og polaroidbilder som viser hvordan jenta ser ut i hvert antrekk. Klærne henger sirlig pakket inn i plast.
På en stol ved siden av stativet sitter påkledersken, som under visningen skal hjelpe jenta med å skifte. Hver modell viser to til fire antrekk.
Det er frokost backstage: Kaffe, juice, litt frukt og franske croissants. En hvitkledd mann serverer, og javisst, modeller spiser.
Lanvin er eid av L'Oréal. Frisørene vil tøffe seg, og stiller fram et batteri av spraybokser og tuber. De bruker bare to: Konsernets nye, sølvfargede hårsprayer, som publikum skal få i gave.
Alle jentene får glatt, flatt hår med sideskill. Frisørene sprayer og føner håret med rund børste, og bruker rettetang for å fjerne alle bølger.
Linda Cantello har ansvaret for make-up. Hun er bestevenn med jentene og guru innen bransjen. Cantello tryller. Hun legger en blek og svært forsiktig make-up som får jentene til å virke naturlig pene og velstelte.
Erin O'Connor blir fullstendig transformert. Cantello får fram skarpe vinkler og innhule kinnbein.
Selv til modell å være, er Erin O'Connor høy: Rundt 1,85 - størrelse 36. Hun har flate mokasiner på, men rager likevel et stykke over mange andre. Og så har Erin kviser. I hvert fall én saftig rød en, pent plassert på haka.
MOTEVISNINGEN SKAL etter timeplanen begynne klokka 09.45, men ingenting går etter planen i Paris. En halvtimes forsinkelse er vanlig - i verste fall kan ventetida bli en time.
Kolleksjonen er i bleke sorbetfarger ispedd kjølig rosa, fiolett og purpur.
- Jeg er inspirert av arkitektur og vann, det å være omsluttet av vann. I tillegg er jeg opptatt av kontraster mellom lys og skygge, sier Cristina Ortiz.
Hun har sans for fottøy. Overfor Women's Wear Daily har hun ytret ønske om å lage en skokolleksjon for Lanvin. Til våren satser hun på gammeldagse, flate badesko i gjennomsiktig plast.
Mote trenger ikke å koste mye.