CD: Anouar Brahem

Det å skape meningsfulle musikalske møter mellom musikanter fra forskjellige kulturer, er ingen enkel oppgave. Den visjonære produsenten Manfred Eicher har lykkes med det gjentatte ganger, og når han nå står bak møtet mellom den tunisiske oud-virtuosen Anouar Brahem og de to engelske stjernene Dave Holland og John Surman, så overrasker det ikke at dette har blitt noe helt spesielt.

Første halvdel av 80-tallet tilbragte Brahem i Paris og sugde til seg fra alle de impulsene som finnes i metropolen. Samtidig glemte han på ingen måte sitt eget utgangspunkt i den tunisiske og arabiske tradisjonsmusikken, og han var svært sentral når det gjaldt å reetablere strenge-instrumentet oud som solo-instrument i den klassiske arabiske musikken. Samtidig er han sett på som en innovatør både innenfor Tunisias grenser og utenfor når det gjelder å stå i spissen for transkulturelle prosjekt med utgangspunkt i det arabiske tonespråket.

«Thimar», som er det arabiske ordet for frukter, er det siste eksemplet på det og her møtes tre store improvisatører - alle med ønske om å se bort fra sjanger-grenser. Holland og Surman hadde ingen anelse om hva som ventet og så den fremmede musikken først dagen før de gikk i studio - hos Jan Erik Kongshaug i Oslo, sjølsagt. Men tradisjonsmusikk og store improvisatører har en egen evne til å møtes, og Eicher visste tydeligvis hva han gjorde.

Lydsitat: Kashf
Komponist: Anouar Brahem / Telia Internett
Copyright: 1998 ECM Records GmbH

Hollands fantastisk vakre og mørke tone og Surmans umiskjennelige toneverden på både bassklarinett og sopransaksofon kler både Brahems oud og hans musikk, og det sier alt om musikantenes kvaliteter at denne musikken oppstod der og da. Vakrere og mer original musikk kan man knapt drømme om.

Anouar Brahem<br>Thimar<br>(ECM Records/Distr.: Grappa-Arcade/MSO)