CD: Midnight Choir

Midnight Choir er tre sære einstøinger. Men hvilke einstøinger. Låtskriver og tekstforfatter Atle Bystrøms private helvete har blitt til årets flotteste og mest ambisjonsrike norske album.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Undertegnede brukte uttrykk som «vidsynt», «knugende dystert» og «uvanlig gode låter» da Midnight Choirs forrige album ble anmeldt. Gang karakteristikkene med ti, og du har den farlig sterke «Amsterdam Stranded».

Stilen er av det episke pianobaserte slaget, med lange, seige melodilinjer og store orkestrerte arrangementer.

Avgrunn

«Amsterdam Stranded» er et resultat av en musikalsk utvikling som startet med låta «The Ballad of Emma deLoner», den hjerteskjærende sjuminutteren på Choirs 96-album «Olsen's Lot».

Det var der trioen staket ut sin nye, varige musikalske kurs, med neddempet, såkalt «widescreen rock'n'roll», og det var der låtskriver og gitarist Atle Bystrøm begynte å beskrive sine personlige tanker rundt drepende ulykkelig kjærlighet og det å gå til grunne.

I et intervju med Dagbladet i vår fortalte Bystrøm, eller Al DeLoner som han liker å kalle seg, om hvordan hans eget liv har vært faretruende nær avgrunnen de siste to årene.

Som den ekte kunstnersjelen han er, lar han sitt eget indre mørke, sin egen desperasjon og sin egen sorg ligge som et fingeravtrykk over hele dette albumet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer