CD: Ray Brown With John Clayton & Christian McBride

For de som er kjent med navnene, vil nok dette fortone seg som en noe selsom innspilling. Herrene Brown, Clayton og McBride trakterer nemlig alle den fotside fela; kontrabassen.

Lydsitat: Mac The Knife
Komponist: Curt Weill / Telia Internett
Copyright: WB Music

Her møtes tre generasjoner bassister et par høstkvelder på jazzklubben Scullers i Boston og både de på scena og de i salen stortrivdes tydeligvis.Ray Brown er på (nesten) alle måter far for alle som spiller akkustisk bass i dag. Etter at han debuterte i større sammenheng som 19-åring med Dizzy Gillespie i 1945, har Brown spilt med alt og alle.

Hans mest sentrale arbeidsgivere har vært Ella Fitzgerald og Oscar Peterson. Clayton er født i 1952 og tok tidlig timer hos Brown og har seinere jobbet med folk som Monty Alexander og Count Basie. Claytons allsidighet understrekes vel best gjennom hans fem år som førstebassist i Amsterdam filharmoniske. McBride er ungfolen i laget. Han er 25 år gammel, men har likevel gjennom sin korte karriere markert seg som den mest ettertraktede av alle unge bassister.

Vanvittig groove

Disse kveldene i Boston forteller oss klart og tydelig at her finnes det ingen generasjonsmotsetninger. Det musikalske språket, med utgangspunkt i bebop og blues, er alle tre mer enn innforstått med. Tre basser kan høres både tungt og traurig ut, men i disse seks hendene swinger og groover det noe så alldeles vanvittig. I tillegg har de det utvilsomt svært så moro i hverandres selskap.

Et par spor er også reservert Browns egen trio med Benny Green på piano og Gregory Hutchinson på trommer, og Green beviser nok en gang at heftigere pianist i spora etter Oscar Peterson vel knapt finnes. Publikum på Scullers hadde det sikkert særdeles hyggelig; den nest beste måten å hygge seg sammen med bassørene på for oss andre finnes nå.

Ray Brown With John Clayton & Christian McBride
«Super Bass»
(Telarc Jazz/distr.: MuDi)