Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

CD-salget stuper

CD-plater har ikke lenger appell. En salgssvikt på mellom 15 og 20 prosent har fått plateselskapene til å vurdere oppsigelser.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nedtur i CD-salget

Unge bruker heller penger på mobiltelefoner

De internasjonale storselgerne uteblir

Taper stort på cd-brenning

Få norske plater slår an

Etter årets ni første måneder har platesalget i Norge gått ned med 18 prosent i forhold til fjoråret. Så langt i år har ingen plater passert 100000 solgte.

Dette er krisetall for en platebransje som fram til i fjor var vant med stadig stigende salgstall.

Knust av SMS

- Unge folk bruker heller penger på mobiltelefoner, kontantkort og dvd. Musikk har falt helt ut. Og når ungdom vil ha ny musikk, sørger de heller for å få brent en cd, sier direktør i Warner Music, Mats Nilsson.

- I år blir det solgt cirka 30 millioner uinnspilte cd-plater i Norge. 60- 70 prosent går til kopi av musikk. Det er klart dette rammer musikkbransjen, fastslår Nilsson.

Han får støtte fra Arild Vestlie i samleplateselskapet McMusic:

- På Smart Club kan man kjøpe 100 cd-plater for 495 kroner. Det er ingen avgift på disse uinnspilte cd-platene slik det var på kassettene i sin tid. Hjemmekopiering er et problem. Jeg har selv vært vitne til at det selges hjemmebrente «McMusic»-plater for 50 «spenn» i skolegården.

Kristian Aartun i Edel mener i likhet med Warner-direktøren at norske tenåringers mobiltelefondilla spiller inn:

- Når ungdom ringer for 500 kroner i måneden, betyr det mindre penger å kjøpe plater for.

Men musikkbransjen kan ikke bare skylde på andre.

- Bransjen sliter med å etablere nye norske storartister. Også internasjonalt har det kommet veldig få nye, stabile superselgere på banen de siste åra. Vi har problemer med å nå fram til forbrukeren med nye artister og plater. Artister som før hadde et stabilt salg på 30000, stopper nå opp på det halve. R.E.M. har solgt 60000 i Norge av sin siste skive, mot 80000 tidligere, sier Mats Nilsson, som også er formann i bransjeorganisasjonen GGF.

Vestlie tror musikkbransjen til dels har vært med på å grave sin egen grav:

- Bransjen har i altfor stor grad satset på «best of»-plater. Man har måkt ut disse i hytt og vær, og det har fått en langsiktig, negativ effekt, konkluderer han.

Oppsigelser

Markedsdirektør Jan Østli i Sony Music ser nedgangen i platesalget som en langsiktig trend.

- Det vil være naivt å tro at det går opp igjen med det første. Dette er en ny virkelighet vi må avfinne oss med, sier han. Han påpeker også at tv-annonsering ikke har samme effekt som på 90-tallet.

- Tv-kampanjer virker ikke i like stor grad som før. Kombinert med at kostnadene på disse kampanjene er så høye, fører dette til langt færre tv-kampanjer i årets julesalg, sier han.

Østli spår at oppsigelser nå står for tur.

- Vurdering av nedbemanning er noe som ingen selskaper kommer utenom.

Edel-direktør Aartun er av samme oppfatning:

- Bransjen må regne med omstrukturering og nedbemanning, og vi kan ikke utelukke oppsigelser. Hvis svikten blir på 15-20 prosent i forhold til i fjor, kommer den neppe til å øke igjen. Vi må bare innse at nye tider fører med seg nye kjøpemønstre.

- MARKANT NEDGANG: Mats Nilsson.
Hele Norges coronakart