CD-suksess over Internett

På to måneder hevder platebutikken Boxman å ha solgt over 50ø000 cd-plater via internett i Norge. Konkurrentene betviler imidertid suksessen og beskylder Boxman for å være trege til å sende ut cd'ene.

Etter å ha startet svensk platebutikk på nettet i desember i fjor, ble Boxman etablert i Norge den 20. august i år med investorer som Arne Næss jr., Tarald Brøvig og Jan Petter Collier. Internettbrukere her til lands har kastet seg begjærlig over muligheten til å kunne kjøpe plater på nettet fra selskapet. Etter to måneders drift er selskapet allerede halvveis til budsjettmålet på 11 millioner kroner for sitt første år i Norge.

Ungt og urbant

Tilsammen opplyser selskapet å ha solgt 54ø700 cd-plater via sin platebutikk på nettet.

Gjennomsnittskjøperen er en 28 år gammel mann som bor i by'n.

- Det viser seg at kundene våre ikke først og fremst er ute etter typisk listetopp-musikk. De er veldig offensive. Marilyn Manson var en bestselger etter to dager, forteller direktør Marianne Løvdal som på vegne av Boxman har måttet tåle kritikk for seine leveranser.

- Vi har hatt problemer med postleveringene fra Sverige til Norge, men etter et møte med Posten er dette nå løst, sier Løvdal

Skeptiske

Daglig leder Rolf Kjos-Hanssen i Compact-huset, spesialist på postordresalg av cd-plater, påpeker Boxmans treghet. Hun setter også spørsmålstegn ved selskapets salgstall.

- Handel via internett har ikke tatt av i Norge ennå. I forhold til resultatene andre aktører på markedet kan vise til, virker Boxmans tall voldsomme. Jeg betviler de tallene de viser til, sier Kjos-Hansssen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Også Akers Mic-sjef Trond Wikborg, som solgte cd-plater via nettet for tre-fire millioner kroner i fjor, reagerer med vantro på Boxmans tall.

- Jeg er meget imponert hvis de har klart å selge 54ø700 cd-plater på to måneder, uttaler Wikborg.

Både Akers Mic og den ledende Hysj Hysj-kjeden har opplevd vekst i omsetningen over disk etter at Boxman kom inn på markedet.