Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

CD: The Beat of a Different Drummer

Det sies at musikernes beste venner er trommeslagere, og med et smil fortalte en av verdens beste i trommefaget, Grady Tate, under Molde-festivalen at grunnen til at han blei trommeslager var at han da fikk anledning til å henge ute med musikere. Denne samle CD-en med noen av verdens beste tromme-musikanter understreker at dette sjølsagt bare er fleip.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hele etterkrigshistoria når det gjelder trommeslagere og instrumentets betydning for moderne improvisert musikk er representert her.

Grunnlaget for det vi hører i dag ble i stor grad lagt av folk som Louie Bellson, Art Blakey, Chico Hamilton og Max Roach.

Her får vi gode eksempler på hvordan de frigjorde instrumentet fra kun å være time-holder til fargelegger og faktisk et melodisk instrument.

Lydsitat: Cheryl
Komponist: Charlie Parker / Telia Internett
Copyright: GRP Records, Inc.

På slutten av 50-tallet kom Elvin Jones. Han innførte trommene som et polyrytmisk instrument, og la nok en stein på et fundament Billy Cobham og Jack DeJohnette bygde videre på.
80- og 90-tallets trommekunstnere er representert ved virtuosene Dennis Chambers, Jeff «Tain» Watts og Dave Weckl og deres bidrag bare understreker at utviklingen av trommene som instrument på ingen måte er over.

Diverse artister<br>«The Beat of a Different Drummer»<br>(GRP Records/distr.: Universal/MSO)

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!