CD:Miles Davis

Miles Davis ble under ett besøk til Det hvite hus spurt av en overklassedame hva han gjorde der. Jeg har forandret retningen på moderne musikk fem ganger, svarte Davis og la til: Hva gjør du her? Cool-musikken, som han var med på å «oppfinne», var en av de fem nye retningene.

Davis hadde ett unikt samarbeid med arrangøren Gil Evans helt til sistnevnte døde.Sammen har de laget masse udødelig musikk, og det hele begynte på slutten av 40-tallet med cool-musikken. Besetningen var noe helt for seg selv, med alt- og barytonsaks i tillegg til trombone, tuba og horn. Evans tryllet fram klanger og bilder verden aldri hadde hørt maken til tidligere.

Kjølig?

Hans akademiske tilnærmingsmåte til det å arrangere, til tross for at han var fullstendig sjøllært, ble av mange oppfattet som kjølig. Denne musikken ble da heller aldri noen stor publikumshit da den kom, bortsett fra hos en rekke musikerkolleger som har latt seg påvirke av den resten av sin karriere. Mangelen på suksess førte også til at Davis' nonett sjelden opptrådte live og livedelen av denne CD-en er visstnok det eneste som finnes av bandet og musikken. Livedelen, som utgjør halvparten av CD-en, er innspillt i 1948, mens studioinnspillingene er gjort i 1949 og 1950. Davis hadde enda ikke fylt 25 år, men var allerede i besittelse av sin guddommelige tone og fraseringsevne. Vokalisten Kenny Hagood påtreffes på to av låtene uten at det tilfører musikken noe som helst, mens bidragene fra folk som Lee Konitz, John Lewis og Gerry Mulligan er av ypperste kvalitet.

Dette er første gang at disse studio- og liveinnspillingene er samlet på en utgivelse. Lydkvaliteten er oppdatert og tekstene i omslaget er eksemplariske. Om det skulle være nødvendig så er dette nok en bekreftelse på at musikken, Miles og Gil Evans fra rundt 1950 er like moderne og hip den dag i dag.

Miles Davis<br>«The Complete Birth Of The Cool»<br>(Capitol Jazz/distr.: EMI/MSO)