LEGENDE: Charlie Haden rakk i løpet av karrieren å delta på en rekke innspillinger som skulle være med å forme måten moderne jazz ble spilt på og lyttet til. Foto: Decca/AP
LEGENDE: Charlie Haden rakk i løpet av karrieren å delta på en rekke innspillinger som skulle være med å forme måten moderne jazz ble spilt på og lyttet til. Foto: Decca/APVis mer

Charlie Haden er død

Den legendariske bassisten ble 77 år gammel.

Charlie Haden er død etter lang tids sykeleie. 

Haden, som ble 77 år gammel, gjorde seg først bemerket som bassisten i Ornette Colemans klassiske kvartett på 50-tallet.

Han spilte på album som «Free Jazz» og «The Shape of Jazz to come», et album som virkelig innfridde det tittelen lovet. Coleman-kvartettens arbeid er blitt en helt avgjørende inspirasjon for utallige jazzmusikere siden. 

- Charlie kunne ta mer plass
- Han var en mer melodisk bassist. Haden fikk bassen til å synge mer enn andre bassister som var mer komporienterte, sier bassist Adrian Fiskum Myhr til Dagbladet.

Myhr trekker frem låta Coleman-låta «Lonely Woman» som en god inngang til Colemankvartettens arbeid. Bandet var et av de første store jazzbandene uten et akkordinstrument i besetningen. Det ble avgjørende, sier Myhr. 

- Det løste opp måten å spille på. Charlie kunne da ta mer plass, spille mer harmonisk og av og til ta rollen til akkordinstrumentet. Han var en mester i å bevege seg mellom de forskjellige rollene instrumentene har i et band, sier han.

- Han kunne spille melodiske soloer som en blåser, spille akkorder som en pianist, men også såklart fylle bassens funksjon. Han spilte alltid med et utrolig fokus og i stedet for å briljere med virtuositet la han vekt på enkle melodier og på en varm og lyrisk sound, avslutter han.  

Artikkelen fortsetter under annonsen

- En gigant
Musikkjournalist Christopher Monsen skriver til Dagbladet at det er utrolig trist å høre om Hadens bortgang. 

- Han var en gigant, en brilliant og særegen musiker, og etter det jeg har hørt fra folk som har vært heldige nok til å ha møtt ham, en ydmyk og særdeles vennlig mann.

Monsen sier at Hadens innflytelse på jazzen knapt kan undervurderes.

- Som toneangivende medlem av Ornette Colemans kvartett på slutten av 50- og begynnelsen av 60-tallet, var han meget delaktig i videreutviklingen av jazzen som uttrykk. I og med Colemans demokratiske prinsipp som oppfordret til og gav hans medmusikere større medvirkningskraft og musikalsk frihet, ble også Haden mer enn kun en sidemann i kvartetten, skriver Monsen.

- Hans kraftige men varme basstone var like ofte i forgrunnen som den var musikkens hjerte og drivkraft, og på en og samme tid frilynt, dyptpløyende og pulserende.

Bred karriere  
På 70-tallet var han sammen med Carla Bley leder av Liberation Music Orchestra, et stort ensemble som spilte politisk ladet frijazz.

Siden er ble det utallige plater - Haden streifet innom alt fra bluegrass til latin gjennom karrieren sin. Han rakk til og med å legge kontrabass på Becks klassiske plate «Odelay».

Hadens arbeid siden tiden med Coleman, som musiker, komponist, bandleder og sidenman, har vist en musiker villig og dyktig nok til å forsere de sperrene enkelte setter opp mellom jazzens greiner, skriver Monsen.

- Han har vært både frenetisk vilter og ettertenksomt lyrisk, politisk radikal og hjerteskjærende følsom. Hans innflytelse på moderne jazzbassister er tydelig, både i spillestil og i den åpne tilnærmingen til musikken. Han har også inspirert punk- og rockemusikere (f.eks. Minutemen), og alltid har hatt et nært forhold til bluegrass, avslutter han. 

Musikerfamilie
Haden etterlater seg en kone, tre døtre og en sønn. Alle barna har gått i farens fotspor.

Josh Haden gjorde anstendig suksess med bandet Spain på 90-tallet. Petra Haden har blant annet spilt fiolin med Foo Fighters og Queens of the Stone Age, mens både Tanya Haden og Rachel Haden har spilt i flerfoldige band.