ANKLAGET FOR RASISME: I den italienske filmplakaten for «12 Years a Slave» veide italiensk kjendisstatus tyngre enn rollebesetning. Foto: awayoutoftheblue.tumblr.com
ANKLAGET FOR RASISME: I den italienske filmplakaten for «12 Years a Slave» veide italiensk kjendisstatus tyngre enn rollebesetning. Foto: awayoutoftheblue.tumblr.comVis mer

Chiwetel Ejiofor har hovedrollen i «12 Years a Slave». På den italienske filmplakaten måtte han vike for Brad Pitt.

Rasistanklagene hagler etter at «Love Actually»-stjernen ble tilsidesatt.

(Dagbladet:) Forventningene er høye her til lands til Steve McQueens nye film «12 Years a Slave», etter at den har fått strålende kritikker i USA - blant annet 96 % på det anerkjente nettstedet rottentomatoes.com.

Den siste filmen fra regissøren bak «Shame» og «Hunger» handler om en fri mann fra nordstatene som blir bortført og solgt som slave, og gir visstnok et brutalt innblikk i dette mørke kapitlet i amerikansk historie. Hovedrollen spilles av Chiwetel Ejiofor (kjent fra «Love Actually», «2012» og «Menneskenes barn»)

Forkastet hovedrolleinnehaveren Slavetematikken forklarer kanskje litt av hvorfor den amerikanske pressen har kastet seg over de italienske filmplakatene som nylig ble lansert. Italienerne hadde forkastet de opprinnelige plakatene, hvor hovedrolleinnehaveren Ejiofor sto i fokus.

I stedet var hovedplakaten fullstendig dominert av Brad Pitt. En annen viste Michael Fassbender, også han en hvit mann.

Begge har mindre roller i filmen.

Rasismeanklager Rasismeanklagene lot ikke vente på seg i USA.

Plakaten ble først plukket opp på Tumblr-profilen awayoutoftheblue, som kommenterte:

- Jeg kan ikke huske at Brad Pitt spilte hovedrollen, eller at han hadde en viktig nok rolle i filmen til å være på midten av plakaten...

«'12 Years a Slave' Posters in Italy Promote White Actors, Ignore Its Black Star», skrev nettstedet Buzzfeed.

«White actors at the centerpiece of slave drama in country», skrev Variety.

Straks etterpå meldte det amerikanske distribusjonsselskapet Lionsgate at de ville kreve plakatene trukket tilbake, og kalte dem «uautoriserte».

Byttet plakat Det italienske distribusjonsselskapet BIM, som jobbet sammen med markedsføringsselskapet Fanatical About Cinema, har ikke avgitt noen kommentar, men publiserte en ny italiensk plakat på Facebook for tre timer siden, som er identisk med den amerikanske, og skrev «her er den definitive plakaten».

Den beste teorien om hvorfor distribusjonsselskapet valgte å putte Ejiofor i bakgrunnen har vi derfor fra en italiensk avis, Corriere della Sera: Pitt og Fassbender er simpelthen mer kjent i Europa.