SÅRT: Christel Alsos' versjon av Trang Fødsels «Hei, her er jeg» var best i «Hver gang vi møtes» i kveld, mener Dagbladets anmelder, som gikk helt til topps på terningen. Alle foto: TV 2
SÅRT: Christel Alsos' versjon av Trang Fødsels «Hei, her er jeg» var best i «Hver gang vi møtes» i kveld, mener Dagbladets anmelder, som gikk helt til topps på terningen. Alle foto: TV 2Vis mer

«Hver gang vi møtes»

Christel vant kvelden

Hans Petter Aaserud er hedersgjest i TV 2-programmet i kveld. Vi anmelder «Hver gang vi møtes» låt for låt.

«TRANG» KVELD: Hans Petter Aaserud fra Trang Fødsel var hedersgjest i kveldens «Hver gang vi møtes».
«TRANG» KVELD: Hans Petter Aaserud fra Trang Fødsel var hedersgjest i kveldens «Hver gang vi møtes». Vis mer

TV: Trang Fødsel ble av enkelte kritikere, litt foraktelig, plassert i sjangeren distriktshøgskolerock sammen med blant andre Postgirobygget. Ikke kritikerfavoritter, altså, men med et stort publikum som liker enkel, fengende og sommerlig pop. Bandet startet i 1992 og fikk sitt gjennombrudd med albumet «Hybel» i 1997. Trang Fødsel og låtene deres er mer kjent enn bandmedlemmene, men det blir det kanskje en endring på nå. For bandet lever fortsatt, og i går kom en ny singel, «Jeg er faen meg det beste som har skjedd deg».

Tshawe Baqwa: «Drømmedame» (Aaserud /Jørund Flage Samuelsen)

Tshawe er først ut. Han «trengte å få denne Sut av systemet», og trøkker til fra start i Trang Fødsels mest kjente låt - toppet med tre blåsere og tre korister.

Christel vant kvelden

Han smiler lurt, Tshawe, og først og fremst er det artig å høre ham synge på norsk. Den er fengende, men det må innrømmes at jeg aldri har likt denne sangen med den pubertale teksten om at drømmedama er ei sånn «kom-og-se-på-meg-dame som ikke trenger å si no'». Men det blir liksom ikke fullt så viktig når Tshawe framfører den i denne forrykende versjonen. Den flyter faktisk bedre enn originalen, og avslutter med en gnistrende gitarsolo fra «brorsan» Truls Hval. Vi er i gang!

Silya: «Ryktet» (Aaserud/Hovda)

Mer trøkk! Allerede fra program nummer to virker det som om arrangementene er friskere i denne sesongen av «Hver gang vi møtes», og Silya skal ikke være noe dårligere enn Tshawe. Hun bruker stemmen for alt den er verdt, og er virkelig i sitt ess.

Christel vant kvelden

En typisk popsang med et fengende refreng blir mye tøffere i denne litt musikalaktige versjonen. Midtveis «duellerer» Silya med trombonisten. Hun koser seg åpenbart med å gjøre en helt annerledes versjon der hun nærmest går til krig mot ryktene, og refrenget flyter utrolig fint. Bravo!

Claudia Scott: «Fredag» (Aaserud/Samuelsen)

Nå trengte vi et temposkifte, og så kommer det med Claudia. Hun starter forsiktig med et enkelt trommekomp før dette blir en lun, akustisk versjon i countrygata. Claudia er med andre ord i sitt rette element – men til en forandring på norsk. Det kler henne så godt at hun seriøst bør vurdere å gjøre mer av det.

Christel vant kvelden

Aaserud og Samuelsen får mye skryt for sangene sine av de andre deltakerne, og denne er blant de mest populære – og beste. «Selv om jeg mister all kontroll, så har jeg æren og selvrespekten i behold,» synger Claudia med hele sjarmregisteret. Et enkelt, men flott arrangement. Dette kan Claudia!

Tone Damli: «Kursiv» (Aaserud/Samuelsen)

En litt misforstått låt som også er blant Trang Fødsels mest kjente. De ble tatt for å være litt blærete, men så er det egentlig en fordomsfull sang om hva de tenkte om pappagutter fra Asker og Bærum.

Christel vant kvelden

Refrenget sitter ganske bra, men låten har fått et arrangement som ikke flyter og som heller ikke kler den. Tone går ikke inn i materien og synger uten den store innlevelsen. Det blir rett og slett lite troverdig, sjøl om Tone faktisk har kjøpt et hus i Bærum (som riktignok er blitt et mareritt)! Hun synger bedre enn forrige lørdag, og på sin egen dialekt, men dette blir ingen minneverdig versjon.

Tor Endresen: «Hippie» (Aaserud/Samuelsen)

Tor Endresen kjører nesten samme stil som forrige lørdag, og sier at han har tatt låten til Las Vegas. Men egentlig er det vel mer blues enn Vegas?

Christel vant kvelden

Hans Petter sier sjøl at han kunne brukt mer tid på låten (i stedet for å se på «Baywatch»!), og det er en grei innrømmelse. Sånn sett er den kanskje blitt bedre enn fortjent?

Problemet er at refrenget og «brua» i låten blir forstyrrende elementer. Men altså, Tor er en større showmann enn man kanskje kunne forvente, og han scorer på sjarmen og showfaktoren. Igjen.

Christel Alsos: «Hei, her er jeg» (Aaserud/Samuelsen)

En låt som opprinnelig er knyttet til Hans Petters oppvekst handler plutselig om Christel, som er midt i et samlivsbrudd når programmet spilles inn.

Christel vant kvelden

Hun skriver om litt, legger hele følelsesregisteret på blokka og gjør den til en personlig, sår og sterk versjon som det er vanskelig å forholde seg likegyldig til. Her er det nettopp hennes litt spesielle, av og til monotne, måte å synge på som er styrken. Hun løfter låten mange hakk.

Det enkleste er ofte det beste, her med en klagende steelgitar som den viktigste hjelpemotoren ved siden av Christels skjøre stemme og noen forsiktige felestrøk. Den kunne vært skrevet til henne, og jeg tror på henne og smerten hun føler. Er det rart det blir litt sipping? Jeg tror til og med Tshawe må tørke en liten tåre. Best så langt denne sesongen!

Neste lørdag er Silya hedersgjest.