Christine Dancke får kritikk: - Rolleblanding

Presseveteraner reagerer på at P3-profilen lager journalistikk på manager-venninnas artister.

FÅR KRITIKK: At Christine Dancke lager journalistikk på DJ-makkerens artister får kritkk. Foto: Geir Dokken / Dagbladet
FÅR KRITIKK: At Christine Dancke lager journalistikk på DJ-makkerens artister får kritkk. Foto: Geir Dokken / DagbladetVis mer

Siden 2009 har P3-programleder Christine Dancke og «Little Big Sister»-manager Silje Larsen Borgan vært DJ-duoen «Hoetell». I slutten av april skal de spille sammen på utestedet Blå i Oslo.

I flere poster på sosiale medier kommer det også fram at de to er nære venner.

I fjor raste debatten om P3-programlederens habilitet, da VG kunne avsløre at Dancke flere ganger frontet venninnas artister i sitt eget program.

Det resulterte i en debatt under by:larm, der P3s daværende musikksjef, Mats Borch Bugge, uttalte at de har skjerpet inn habilitetsreglene. Han understreket også da at Dancke ikke skulle gjøre arbeidsavtaler med «Little Big Sister».

To av fem artister

Nå skaper vennskapet mellom Dancke og Borgan igjen reaksjoner. I det ferske NRK-programmet «Menneskene bak musikken», som Christine Dancke er programleder for, tilhører to av fem omtalte låter managementet til Borgan.

Det er foreløpig sluppet fire episoder av serien. En av dem handler om Cezinandos låt, «Håper du har plass».

I episode fem, som ennå ikke er tilgjengelig, er det Karpes «SAS PLUS/SAS PUSSY» som er i fokus.

Borgan er manager for begge disse.

- Bør unngås

Trygve Aas Olsen er forfatter av boka «Kritisk kulturjournalistikk» og underviser ved Institutt for journalistikk. Han var blant de største kritikerne da debatten raste i fjor.

Han sier til Dagbladet at han generelt mener at journalister bør unnlate å jobbe med artister og låter som har bindinger til venninner eller noen de har business-samarbeid med.

Olsen viser til at han som journalist for eksempel ikke ville intervjuet forfattere som ble utgitt på Kagge forlag, fordi han selv har gitt ut bok på det forlaget.

- Det handler om at man skal unngå å komme i situasjoner der det kan settes spørsmålstegn ved troverdighet og habilitet, sier han, og legger til:

- Jeg skjønner ikke at det skal være så jævla vanskelig.

Cezinando er ikke selv intervjuet i programmet. Ifølge teksten på Karpe-episoden, som ikke er sluppet, ser det ut til at det også her er låtprodusentene og ikke artistene som skal intervjues. Dette mener Olsen er av liten betydning.

- Det er uansett låta og artisten som omtales.

OM LÅTENE: Programmet handler om hvordan låtene ble til. Foto: Skjermdump NRK
OM LÅTENE: Programmet handler om hvordan låtene ble til. Foto: Skjermdump NRK Vis mer

- Handler om troverdighet

Gunnar Bodahl-Johansen er presseekspert og PFU-veteran. Han mener at dette er rolleblanding.

- Har man engasjementer eller interesser - uansett om det er økonomiske motiver eller ikke - skal man holde det atskilt, sier han.

Ifølge presseeksperten er det å ha et tydelig skille helt avgjørende.

- Man kan ikke være forsiktig nok når det kommer til akkurat dette. Det handler om medienes troverdighet, sier han.

- NRK, som alle andre medieinstitusjoner, har en troverdighet å ivareta. Uansett om man definerer seg som programleder eller kritisk journalist, har man et ansvar overfor institusjonen, sier Bodahl-Johansen.

Vær Varsom-plakaten

I Vær Varsom-plakaten, som alle medier skal følge, står det:

«Redaktøren og den enkelte redaksjonelle medarbeider skal verne om sin uavhengighet, integritet og troverdighet. Unngå dobbeltroller, verv, oppdrag eller bindinger som kan skape interessekonflikter eller føre til spekulasjoner om inhabilitet».

I et annet punkt står det følgende:

«Vis åpenhet om bakenforliggende forhold som kan være relevante for publikums oppfatning av det journalistiske innholdet».

- Naturlig

Dagbladet har vært i kontakt med Christine Dancke, som viser videre til P3s tidligere musikksjef, Mats Borch Bugge, for kommentar. Han sender oss til P3s nåværende musikksjef Daniel Ramberg. Ramberg har svart på Dagbladets spørsmål på e-post.

- «Menneskene bak musikken» er en serie hvor P3 setter fokus på produsentene bak store norske låter. Da er det åpenbart naturlig at vi snakker med produsentene bak «Håper du har plass» (mest spilt på P3 i 2017, Årets låt på P3 Gull) og «SAS PLUS/SAS PUSSY» (flere låter fra albumet er spillelistet på P3, utsolgte konserter, dekket bredt i alle norske medier siden slippet), skriver han.

Ramberg forklarer at intervjuet med Axxe og Thomas Kongshavn, produsentene på «SAS PLUS/SAS PUSSY», som ikke er tilknyttet «Little Big Sister», ikke var i den opprinnelige publiseringsplanen.

- Men da Karpe plutselig slapp album og dro på turné er jeg glad P3 har fleksible og våkne redaksjoner som kan gjøre interessant musikkjournalistikk på det som er noe av det største og mest omtalte som har skjedd i norsk populærmusikk det siste året. Da det ble aktuelt ble det avklart med meg og nærmeste leder, som vanlig.

- Ryddige rutiner

- Er det ikke relevant for publikum å vite at Christine Dancke har et nært forhold til Karpe- og Cezinandos manager?

- Hvis Dagbladet mener man løpende bør opplyse om alle bekjentskaper man har bør det nok settes av noen sider til fotnoter i for eksempel de politiske kommentarene deres, gitt. Man skal selvsagt unngå økonomiske bindinger og interessekonflikter, og informere om det når det er tilfelle, men det er det ikke snakk om her.

- Er det nødvendig at Christine Dancke er involvert i produksjoner der det skal handle om Borgans artister?

- Det er nødvendig at P3 lager god kulturjournalistikk, og det å se på arbeidsprosessen og produsentene bak våre største moderne hits er nettopp det. Dancke er en av P3s største musikkjournalistiske profiler, så hun skal åpenbart gjøre stoff på det som er viktig for de som hører på P3, som har vært spillelistet på P3 og som har vært omtalt i andre P3-flater.

Ramberg er tydelig på at NRK ikke bryter med god presseskikk, og mener derimot P3 har ryddige rutiner.

- Gammelt nytt

Ramberg viser til at alle musikalske gjester i P3 først skal være spillelistet, og at ingen av de som booker til P3s programmer har innflytelse på hvem som spillelistes.

- Det er det meg og min redaksjon som avgjør. Hvis det er noen som er relevante å gjøre noe på, men som ikke er spillelistet, la oss si for eksempel Mads Hansen da han ga ut julelåt, må det avklares med meg og nærmeste leder, så vi kan ta en vurdering.

Silje Larsen Borgan skriver i en tekstmelding til Dagbladet at de har blitt godt vant med gjennom åra at noen klør seg i hodet over vennskapet deres - og at det er gammelt nytt.

- Jeg jobber akkurat nå med noen av landets største artister. At de og musikken de lager dekkes av flere programmer på NRK P3 er å forvente. Mine artister kommer for øvrig til å fortsette å ha suksess og skape historie, så de vil nok fortsette å dukke opp der musikkjournalistikk lages, skriver hun.