Civitas metode

Høyresidens tenketank bør være ærlige om sin agenda. Den strekker seg mye lenger enn til neste valg.

MØTESTED: Tankesmien Civita har langt på vei lykkes i å bryte ned sentrumspartienes motstand mot Fremskrittspartiet, mener Anniken Huitfeldt. Bildet av Civita-sjef Kristin Clemet og Høyre-leder Erna Solberg er fra Civitas valgfrokost i 2009. 

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB Scanpix
MØTESTED: Tankesmien Civita har langt på vei lykkes i å bryte ned sentrumspartienes motstand mot Fremskrittspartiet, mener Anniken Huitfeldt. Bildet av Civita-sjef Kristin Clemet og Høyre-leder Erna Solberg er fra Civitas valgfrokost i 2009. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

«Vi påvirker ikke gjennom lobbyisme, men med argumenter. Vi håper å bygge en sterkere borgerlig offentlighet.» Det er åpningssitatet fra Kristin Clemet i presentasjonsbrosjyren Civita selv har laget. Når Civita lager egenreklame handler den stort sett om hvor flinke de er til å løfte høyresidens saker i samfunnsdebatten, og hvor misunnelige ulike miljøer på venstresiden er på grunn av det. Jeg forstår derfor ikke hvorfor Kristin Clemet blir fornærmet hevder når jeg sender ut en twittermelding om at Civita ikke er ei tankesmie, men ei bankesmie som banker inne høyrepolitikk.

Hun hevder at jeg er uinteressert og ikke ønsker debatt når jeg sier Civita fremmer høyrepolitikk. Det er jeg ikke.Tvert i mot følger jeg tett det Civita gjør, fordi de er en viktig politisk motstander i samfunnsdebatten. Det at en høyreorientert «tankesmie» produserer høyrepolitikk, burde være like lite kontroversielt som å konstatere at en smie i tradisjonell forstand gjerne hamrer ut hestesko og smijernsprodukter.

Men som Ibsen skrev det i Peer Gynt: «Om jeg hamrer eller hamres, like fullt så skal der jamres». Jeg har visst truffet en nerve, eller en øm tå der i gården.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer