Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Club soda

Det tok lang tid, men Päronsoda har lyktes med oppfølgeralbumet «2».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det har tatt nesten fem år for Espen Enger og Marius Våreid (begge 26) å følge opp den fortjente spellemannprisvinnende «A Nightclub In Tunisia», en 25-kutts lang reise i hip hop, jazz, latin og annet hipster-relatert musikk. Musikk som ga oss mersmak, uten at det skjedde noe på mange år. Päronsoda begynte etter hvert å gå i glemmeboka.

Vital

Men med to nyslupne babyer under armen og et veldig gjennomført lekkert album i «2» framstår Päronsoda nå som en enda mer vital og fokusert duo enn på debuten. Borte er den «vi-skal-klemme-inn-alle-inspirasjonskilder» -mentaliteten som preget «...Tunisia». Päronsoda er nå en rendyrket beatsduo med en klar agenda: programmer fete beats, finn fete samples, og flesk opp lyden med stemningsfulle riff og tung bass. Og så kaller du låta for «Rhythm Music».

Underverker

En enkel oppskrift som har gjort underverker for Nightmares On Wax og Krüder & Dorfmeister, og som fungerer like bra for herrene Enger og Våreid. Du trenger ikke å være et geni for å lage slik musikk, men det krever at du klarer å skille sjelfull beatsmusikk (Nightmares On Wax) fra ørkenvandrende se-maling-tørke-ræl (U.N.K.L.E.).

Og Päronsoda har masse sjel.

<B>NYSLUPPET: </B>Med to nyslupne babyer og et ferskt album har Päronsodas Espen Enger og Marius Våreid vært usedvanlig produktive i det siste.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!