Coca-Cola er ikke vennen din

Med sin nye kampanje tar Coca-Cola et skritt lenger, idet de forsøker å omdefinere selve betydningen av mellommenneskelige relasjoner. Det er en tarvelig og høyst suspekt form for reklame.

PERVERST: «Den perverse fortroligheten Coca-Cola tillater seg å legge opp til vis-à-vis mennesker de tjener astronomiske pengesummer på handler ikke om økonomisk eller politisk ideologi, men om personlig integritet», skriver kronikkforfatteren. Foto:
PERVERST: «Den perverse fortroligheten Coca-Cola tillater seg å legge opp til vis-à-vis mennesker de tjener astronomiske pengesummer på handler ikke om økonomisk eller politisk ideologi, men om personlig integritet», skriver kronikkforfatteren. Foto: Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Det fantes ei tid da jeg langt på vei kunne si meg enig i slagordet om at reklame er greit på kino. Men reklamefilmene som i dag serveres norske kinogjengere er av en slik art at det er vanskelig å undertrykke følelsen av at man utsettes for høyst upassende overgrep mot både ens intelligens og personlige integritet. Det går ikke et kinobesøk uten at jeg rammes av en overveldende trang til å strø avklipte tånegler i den italienske salaten til skaperne av Netcom-reklamen med harstadungdommene som inviterer et eldresenter på kino. Hvis det ikke var for at det å leve uten mobiltelefon i dag er upraktisk på grensen til det selvdestruktive, hadde jeg for lengst sagt opp mobilabonnementet i et forsøk på å distansere meg fra de herostratisk pinlige selskapene som bestiller og finansierer disse paradeoppvisningene i moderne norsk usmakelighet.

Nylig fikk de mange teleoperatørreklamene selskap av en ny reklamefilm for Coca-Cola. Filmen er et ledd i selskapets nye kampanje «Share a Coke», og viser en gruppe ungdommer som henvender seg direkte til kamera med kjærlighetserklæringer til mennesker som står dem nær. Visse deler av bildet er en smule ute av fokus, og ungdommene er bevisst plassert i klønete bildeutsnitt, slik at filmen skaper assosiasjoner til private samtaler via webkamera. Den lille snutten er imponerende kompakt: I løpet av et halvt minutt serveres vi fire bruddstykker av mellommenneskelige relasjoner, med en tydelig undertone av langvarig uartikulert kjærlighet, før det hele kulminerer i at denne mellommenneskelige kjærligheten uttrykkes ved at ungdommene forærer den usynlige motparten ei flaske Coca-Cola med navnet deres på etiketten.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer