(Dagbladet): - Ikke særlig elegant, sier førstelektor Karl-Fredrik Tangen ved Markedshøyskolen om TV 2s plassering av to Cola-bokser på programlederpulten i fredagens «Senkveld med Thomas og Harald»-sending.
Tangen mener programlederne burde drukket brusen.
- Coca-Cola framstår som den rike gutten som har kjøpt seg inn på den kule festen, men som verken trives der selv eller er velkommen og derfor står stivt i en krok, sier førstelektoren, og legger til:
- Jeg mistenker at noen som er motstander av løsningen har bestemt estetikken.
Ærlighet Tangen anslår at Coca-Colas produktplassering på «Senkveld» kan ha kostet mange hundre tusen kroner.
Han tror at plasseringen av brusboksene er et smart trekk av Coca-Cola, men mindre smart av «Senkveld» på lang sikt.
- Kontrakten mellom seerne og programmet er ærlighet. I «Senkveld» skal deltakerne være ærlige. Det blir de ved at det er en fortrolig samtale, sier førstelektoren.
- Når du har en produktplassering virker det som om programmet blir laget på den kommersielle aktørens vegne istedenfor. Da vil ikke programmet etterstrebe ærlighet lenger, men å fortelle historien som den kommersielle aktøren vil ha.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger