BRUS OG BIEBER: To brusbokser fra Coca-Cola sto på programlederpulten gjennom hele fredagens sending av «Senkveld med Thomas og Harald». Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
BRUS OG BIEBER: To brusbokser fra Coca-Cola sto på programlederpulten gjennom hele fredagens sending av «Senkveld med Thomas og Harald». Foto: Heiko Junge / NTB scanpixVis mer

- Coca-Cola framstår som den rike gutten som har kjøpt seg inn på den kule festen

Markedshøyskolen-lektor Karl-Fredrik Tangen synes brusgigantens produktplassering på «Senkveld» ser påtatt ut.

(Dagbladet): - Ikke særlig elegant, sier førstelektor Karl-Fredrik Tangen ved Markedshøyskolen om TV 2s plassering av to Cola-bokser på programlederpulten i fredagens «Senkveld med Thomas og Harald»-sending.

Tangen mener programlederne burde drukket brusen.

- Coca-Cola framstår som den rike gutten som har kjøpt seg inn på den kule festen, men som verken trives der selv eller er velkommen og derfor står stivt i en krok, sier førstelektoren, og legger til:

- Jeg mistenker at noen som er motstander av løsningen har bestemt estetikken.

Ærlighet Tangen anslår at Coca-Colas produktplassering på «Senkveld» kan ha kostet mange hundre tusen kroner.

Han tror at plasseringen av brusboksene er et smart trekk av Coca-Cola, men mindre smart av «Senkveld» på lang sikt.

KRITISK: Førstelektor Karl-Fredrik Tangen ved Markedshøyskolen synes TV 2s produktplassering av Cola-bokser på «Senkveld» så påtatt ut. Foto: NTB SCANPIX
KRITISK: Førstelektor Karl-Fredrik Tangen ved Markedshøyskolen synes TV 2s produktplassering av Cola-bokser på «Senkveld» så påtatt ut. Foto: NTB SCANPIX Vis mer

- Kontrakten mellom seerne og programmet er ærlighet. I «Senkveld» skal deltakerne være ærlige. Det blir de ved at det er en fortrolig samtale, sier førstelektoren.

- Når du har en produktplassering virker det som om programmet blir laget på den kommersielle aktørens vegne istedenfor. Da vil ikke programmet etterstrebe ærlighet lenger, men å fortelle historien som den kommersielle aktøren vil ha.

- Best når seerne glemmer Tangen tror at inntrykket av at den joviale tonen i «Senkveld» får gjestene til å åpne seg forsvinner hvis det kommersielle blir for påtrengende. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Istedenfor kan de få inntrykk av at den joviale tonen er et triks, for å få seerne til å kjøpe produktet til dem som finansierer programmet.
 
Tangen påpeker at produktplassering virker best når seerne glemmer at produktet er plassert der av en kommersiell aktør.

Han tror Coca-Cola gjør lurt i kobles til «Senkveld».

- Fordelen for Coca-Cola er at det ikke er så vanskelig å forestille seg at «Senkveld»-gutta drikker Cola i den sammenhengen uten å få betalt for det. Hadde det vært melk eller appelsinjuice ville de virket mer korrupte, sier Tangen.

TV 2 har fått mulighet til å lese gjennom Tangens sitater. Kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl i TV 2 skriver følgende i en mail til Dagbladet:

- Vi ser ingen grunn til å kommentere Tangen sin uttalelser, utover at det er bra at seerne har meninger om det som skjer i våre sendinger på TV 2.

- Gunstig Høyskolelektor Gerhard Schjelderup ved BI sier til Dagbladet at det er umulig å anslå markedsverdien av Coca-Colas synlighet på «Senkveld» i kroner og øre.

- Det er klart, det er gunstig for Coca-Cola å få produktet sitt profilert i god sendetid på et program med en gjest det har skjedd litt dramatikk rundt.

Schjelderup hevder at det ironiske er at produktplassering har størst hypotetisk verdi når publikum ikke er klar over at det er produktplassering.

- Da legger de merke til et produkt som er kjent og kjært, og knytter det opp mot et program. Det gir dette produktet en form for troverdighet, sier høyskolelektoren.

- Hvis publikum er klare over at dette er kjøpt og betalt produktplassering vil det sannsynligvis ha lavere effekt. Da vil det bli oppfattet som reklame av seerne.

- Ganske sømløst Schjelderup har sett en del av fredagens «Senkveld»-sending, og sier at han synes produktplasseringa fungerte bra. 

- Jeg synes faktisk det var ganske sømløst, sier høyskolelektoren, og legger til:

- Det hjelper jo når en internasjonal toppstjerne bytter plass med programlederne og setter seg rett bak produktene. Da får det enda større fokus.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram