FIKK DEKKET REISEN: David Irvings norgesbesøk ble preget av bråk og demonstrasjoner. Nå vil Coca-Cola ha et møte med TV 2. FOTO: SCANPIX
FIKK DEKKET REISEN: David Irvings norgesbesøk ble preget av bråk og demonstrasjoner. Nå vil Coca-Cola ha et møte med TV 2. FOTO: SCANPIXVis mer

Coca-Cola krever forklaring om Irving

Vil ha møte med TV 2.

||| (Dagbladet.no): Tirsdag ble det klart at TV 2 hadde betalt flybilletter og hotellopphold for David Irving i forbindelse med hans kontroversielle norgesbesøk. TV 2 ordnet også transporten for Irving fra Gardermoen til Oslo sentrum.

Nå vil Coca-Cola - som er en av annonsørene til «Tabloid» - ha et møte med kanalen.

Er forsiktige
- Vil vil ha en dialog med TV 2 om denne saken. Vi synes det er naturlig å spørre hva som ligger bak, og så får vi gjøre oss opp en mening i kjølvannet av det, sier selskapets kommunikasjonsdirektør Stein Rømmerud til NRK.

Rømmerud avviser alle antydninger om sensur, men understreker at Coca-Cola er en flerkulturell arbeidsplass og at selskapet er svært bevisste på hvilke medier de bruker på å markedsføre seg.

At Coca-Cola er svært forsiktige har de også tidligere vist i forhold til TV 2. De var en av flere annonsører som valgte å reservere seg mot Kristopher Schaus «De 7 dødssyndene» høsten 2007.

Trond Blindheim, rektor ved Markedshøyskolen, synes ikke det er greit at Coca-Cola opptrer som de gjør.

- Nei, det synes jeg er det dummeste jeg har hørt. Vi har en grunnlov i dette lander som slår fast at det er ytringsfrihet for alle. Mediene er ikke først og fremst til for å overbringe et kommersielt budskap fra aktører som Coca-Cola, sier han til NRK.

- Skapt av NRK
Informasjonssjef Marianne Røiseland i TV 2 understreker overfor Dagbladet.no at det er svært uvanlig at annonsører ber om møte i etterkant av kontroversielle programmer.

- De fleste er veldig klar over at det går et hellig skille mellom det redaksjonelle og markedsbiten, sier Røiseland til Dagbladet.no.

Hun forstår imidlertid at Coca-Cola svarer som de gjør når de blir spurt av NRK.

- Det er NRK som har skapt og laget denne problemstillingen ved å ringe til våre annonsører. Da forstår jeg at det kan være veldig deilig og fristende å være politisk korrekte.

- Vi kan ikke være så veldig bekymret over dette, og snakker med alle som vil snakke med oss. Men redaksjonelle prioriteringer vil alltid bestemmes av redaktørene og ikke annonsørene, sier Røiseland.

UVANLIG: TV 2s informasjonssjef Marianne Røiseland sier det er uvanlig at annonsører ber om redegjørelser i forhold til kontroversielle programmer. FOTO: TV 2
UVANLIG: TV 2s informasjonssjef Marianne Røiseland sier det er uvanlig at annonsører ber om redegjørelser i forhold til kontroversielle programmer. FOTO: TV 2 Vis mer