Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Coca-Cola stanser falsk reklame for voldtektsdrikk

Truet norsk gratisavis med rettslige skritt.

FIKK COCA-COLA PÅ NAKKEN: Redaktør Andreas Tylden i Natt & Dag ble kontaktet av Coca-Cola på grunn av annonsen over, der sportsdrikken Powerade er blitt til voldstektsdrikken Powerape. FOTO: DAGBLADET
FIKK COCA-COLA PÅ NAKKEN: Redaktør Andreas Tylden i Natt & Dag ble kontaktet av Coca-Cola på grunn av annonsen over, der sportsdrikken Powerade er blitt til voldstektsdrikken Powerape. FOTO: DAGBLADET Vis mer

||| Gratisavisa Natt & Dag har i sitt siste nummer en helsides annonse, som ved første øyekast virker å være for sportsdrikken Powerade.

Ser du nøyere etter, oppfatter du imidlertid at annonsen er manipulert.

Powerade er byttet til "Powerape", og slagordene lyder "If this doesn't get you laid, nothing EVER will" og "Pussy Guaranteed".

Nå er annonsen fjernet fra utgaven som ligger på Natt & Dags hjemmeside. Årsaken er - etter det Dagbladet erfarer - at Coca-Cola har truet med rettslige skritt.

Intervjuer voldtekstsmann
- Jeg kan bekrefte at det har vært en tvist, som nå er løst. Detaljene er en sak mellom partene, sier Natt og Dags advokat Cato Schiøtz, som samtidig avviser at avisa har gått med på å betale erstatning til Coca-Cola.

Annonsen for "Powerape" er å finne i en utelivsspesial av avisa, og er satt i sammenheng med en reportasje der Natt & Dag også intervjuer en fiktiv voldtektsforbryter.  Redaktør Andreas Tylden understreker at intervjuet er sterkt karikert, og at hensikten var å karlegge virkningen av voldtekt og hvilke holdninger som ligger i bunn.

- I reportasjen er det brukt sterke satiriske visuelle virkemidler — tilpasset en sterk reportasje. Adbusting er et velkjent og velbrukt fenomen, som i dette tilfelle er valgt for å forsterke det tekstuelle, ikke for å legge oss ut mot Coca-Cola, skriver Tylden i en e-post til Dagbladet.no.

Pressekontakt Stein Rømmerud i Coca-Cola bekrefter at selskapet reagerte på annonsen.

- Vi er alltid raskt ute med å reagere dersom noen misbruker varemerkene våre på ett eller annet vis. Dette er en slags falsk annonse for sportsdrikken Powerade, satt i en sammenheng som ikke er naturlig, sier Rømmerud.

Forlik med Rønsen
Anders Brochmann Hansen i Innovation Media, som utgir Natt & Dag, ønsker ikke å kommentere saken på det nåværende tidspunkt.

Det er ikke lenge siden avisa sist ble truet med søksmål. For drøyt halvannen uke siden krevde journalist Arild Rønsen i overkant av 200 000 fra avisa, fordi han følte seg uthengt som horekunde.

Anledningen var at Natt & Dag i sitt jubileumsnummer hadde trykket en 19 år gammel sak, som tullet med Rønsen.

Saken endte med et forlik.

Tror ikke på søksmål
Stein Rømmerud i Coca-Cola sier det slett ikke er uvanlig at selskapet reagerer på misbruk av deres varemerker.

- Det er ingen dramatikk i dette. Dette er et registrert varemerke, som ikke kan brukes til hva som helst. Det var viktig for Coca-Cola å understreke dette.

Dialogen med Natt & Dag pågår fremdeles, men Rømmerud tror neppe det blir snakk om søksmål.

- Dersom Natt & Dag forstår hvorfor det er viktig for oss å verne om vår merkevare, kommer vi ikke til å ta saken videre, sier han.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media