Coen-brødrene tilbake

En liten merkedag på kino i morgen: De amerikanske Coen-brødrenes nye film «The Man Who Wasn't There» har premiere.

Omtale, rolleliste, trailer fra IMDB Den handler om en mutt og kjederøykende frisør som en dag bestemmer seg for å gjøre noe drastisk med livet sitt. Noen mener den er deres aller beste, andre det motsatte. Men ingen mener den er dårlig. Og det er oppsiktsvekkende, at Joel og Ethan Coen etter 17 år i bransjen fortsatt venter på sin første fiasko.

  • De startet med kriminalhistorien «Blood Simple» i 1985, om en bareier som leier en lite sjarmerende privatdetektiv til å drepe sin kone og hennes elsker. Så kom komedien «Raising Arizona» (1987), der et barnløst par - en småkriminell og en politikvinne - kidnapper en nyfødt femling. «Miller's Crossing» (1990) er en uvanlig og intrikat gangsterfilm med like deler alvor og humor.

Med «Barton Fink» vant brødrene prisene for beste film og beste regi i Cannes, mens John Turturro ble kåret til beste skuespiller for rollen som selvhøytidelig dramatiker med skrivesperre. «Det store spranget» (1994) er en sylskarp satire over amerikansk business; en nerd blir utnevnt til direktør i et stort selskap for å få aksjekursene til å synke.

  • «Fargo» (1996) kåres oftest til brødrenes beste. Det er en film med spesiell interesse for nordmenn - siden den er lagt til Midtvesten og befolket med skandinaviske etterkommere som raver rundt i snøføyka med et langtrukkent «jaaah, jaaah» som sin viktigste melding til omverdenen. Den vant to Oscar-statuetter.

Den morsomste, ifølge undertegnede, er «The Big Lebowski» med Jeff Bridges som gammel bowlingspillende hippie som en dag blir forvekslet med en millionær med samme etternavn. Merkelig nok ble fjorårets «Oh Brother, Where Art Thou?» - en ellevill bluesmusikal basert på Odysseen - brødrenes største kommersielle suksess.

  • Joel krediteres for regi, Ethan for produksjon, begge for manusene - men hvem som egentlig gjør hva, er litt uklart.

Det er i det hele tatt ikke lett å bli klok på Coen-brødrene; den eneste klare sammenheng i filmene deres er at de er umiskjennelig Coenske. De gjennomsyres av en vilter og overdådig fortellerglede, en ironisk avstand til både tema og karakterer og en gjennomført stilsans med klare referanser til eldre amerikansk film.

Noen kritikere frustreres over mangel på alvor og dypere mening i Coen-produksjonen, noe brødrene aldri har påstått at de har. Sannsynligvis lager de film bare for moro skyld.

UMISKJENNELIG COENSK: Brødrene Ethan og Joel Coen er kjent for sin fortellerglede. De er klar med ny film.