Comeback med erotisk vri

Er det noe som heter fredelig erotikk eller må vi krangle for å bli kåte? Dette får vi svar på i Anders Byes stykke «Carmen og Don Juan». Det blir hans comeback som dramatiker etter mange lange år «ute i kulda», som han sier.

Dette er Anders Bye

- Jeg har tilbrakt tjue tunge år på det beryktede ikke-stedet Hokksund, og takket være gode støttespillere får jeg nå en fair sjanse til å komme på banen igjen. Det føles som en befrielse, sier Bye.

- Hvorfor er erotikken så viktig for deg?

- Erotikken er en stor del av kjærligheten, kanskje for stor, fordi den altfor ofte fører til mord og brann og voldtekt. Carmen og Don Juan er så desidert typiske for den frie og uavhengige kjærligheten. Hvordan går det når de møtes? Det er utgangspunktet for dette stykket, forteller Anders Bye.

Det er over tjue år siden han sist ble antatt av et teater, og han gir æren for comebacket til sin gamle venn, komponisten og musikeren Alfred Janson, samt primus motor for Det Åpne Teater Anne-May Nilsen og Terje Bogen i Sponsorservice.

Bondevik som sex-objekt?

- «Carmen og Don Juan» handler ifølge programmet om lidenskap og faenskap. Fins det et politisk budskap her også?

- Åndslivet går i bølgedaler, men vi er på vei mot en ny tid. Tida er inne for å sette problemene under debatt, slik Georg Brandes ville. Og her må kunstnerne være seg sitt samfunnsansvar bevisst. Det er kunstnerne som har ansvaret for verdensfredens framkomst.

- Hvordan stiller du deg da til vår nye regjering?

- Jeg er glad for at vår nye statsminister ønsker en verdidebatt. Jeg går ut fra at han er motstander av et utvidet NATO, som er noe av det mest ukristelige som fins. Jeg tror ikke Bondevik er like imperialistisk som Don Juan.

- Fins det noen likhetstrekk mellom Bondevik og Don Juan, da?

- Jeg kjenner ikke Bondevik, men jeg vet at alle menn liker å være sex-objekter, i motsetning til kvinnen.

Ønsket seg Operaen

Anders Bye hadde tenkt seg «Carmen og Don Juan» oppført på Operaen med Kjersti Holmen og Knut Skram i hovedrollene. Slik gikk det ikke.
- Men løsningen her på Det Åpne Teater med Karin Lunden og Karl Sundby er en spennende løsning. Stykket var skrevet for en stor scene, så noen forandringer måtte til. Men jeg synes det ser veldig bra ut, sier Anders Bye, som er vant til å finne alternative løsninger for stykkene sine. To ganger har han leid Drammens Teater for å sette opp forestillinger som er blitt refusert av hovedstadens teaterscener.