EGEN LEILIGHET:  Costume Living har en åtte siders lang reportasje om Vanessa Rudjords leilighet. Faksimile: Costume
EGEN LEILIGHET: Costume Living har en åtte siders lang reportasje om Vanessa Rudjords leilighet. Faksimile: CostumeVis mer

Costume-redaktøren skal selge leilighet - viser den fram over åtte sider i bladet

- Umusikalsk, sier lederen av presseforbundet. - Ikke anstendig, sier førsteamanuensis i journalistikk.

(Dagbladet): I det første nummeret av Costume Living, et interiørmagasin fra redaksjonen i motebladet Costume som er i handelen nå, stiller sjefredaktør Vanessa Rudjord opp på en åtte siders hjemme-hos-reportasje.

Her blir hennes leilighet på St. Hanshaugen i Oslo fyldig presentert gjennom lekre bilder og en svært rosende artikkel, spekket med formuleringer som «innenfor dørene la hun merke til leilighetens vakre gamle vinduer med en gang» og «når lyset faller inn i rommet, dannes et fint spill innover de svartbeisede gulvene».

Samtidig prøver Rudjord å selge leiligheten. Den ligger ute på Finn til en pris på 5,65 millioner kroner og reklameres også for på Rudjords Instagram.

- Umusikalsk - Dette er en underlig kopling. Det er naturlig å tenke at bladet gjør henne en stor tjeneste, sier generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund til Dagbladet.

- Det er ikke dermed sagt at det er tekstreklame, for det kan være slik at det har Costume-lesernes interesse å se hvordan det ser ut hjemme hos redaktøren. Men det er umusikalsk, sier Stavrum.

Hun mener det er langt fra uvanlig at norske kjendiser viser fram hjemmene sine på glanset papir akkurat idet de skal selge dem.

- Det spesielle her, er at det er redaktøren i bladet som gjør det. Jeg tar det for gitt at Rudjord har klarert dette med sine overordnede, sier Stavrum.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Diskuterte nøye Gry Bjørhovde er forlagsdirektør i Bonnier Media, som gir ut Costume. Hun understreker at bladet har vært i salg siden 24. mars.

- Vi planla magasinet Costume Living i november i fjor. I desember hadde vi vårt første redaksjonsmøte.  Det er viktig å understreke at det ikke var Vanessa som solgte inn ideen. Jeg husker ikke hvem det var som foreslo det, men det var ikke henne. Vi syns det var en kul og relevant sak. 

I februar fikk hun vite at Vanessa Rudjord hadde kjøpt seg ny leilighet.

- Det var noen dager etter at foto-shootet hjemme hos henne var gjort, og - med de trykketidene vi opererer med - kort tid før bladet skulle gå i trykk. Vi valgte å la saken gå likevel, etter å ha diskutert dette nøye, sier Bjørhovde.

Hun sier det er viktig å få fram at Rudjord selv har vært veldig ryddig gjennom hele prosessen.

- Hun har ikke koblet bildene i bladet eller reportasjen opp mot salgsannonsen eller i sosiale medier. Hun har også vært helt renhårig ved å involvere sin arbeidsgiver underveis.  Jeg kan selvfølgelig se at det kan oppfattes som uheldig, men det er også dét. Ingenting av dette var planlagt, og Vanessa har på ingen måte lagt opp til å profittere på dette, sier Bjørhovde.

Tekstreklame Så seint som i april fikk Costume-redaktøren kritikk for å prioritere en stor reportasje om sin nære venninne Pia Tjelta og hennes motekolleksjon i bladet. Det mente Stavrum var en gavepakke for Tjelta, og klart kritikkverdig av Rudjord.

Carl Erik Grimstad, førsteamanuensis i journalistikk ved Norges Kreative Høgskole, sier de gjentakende sakene viser at Costume-redaktøren ikke kjenner grensene for tekstreklame.

TIL SALGS:  Leiligheten til Vanessa Rudjord ble i dag lagt ut for salg på Finn - samtidig som Costume Living står i bladhyllene. Faksimile: Finn.no
TIL SALGS: Leiligheten til Vanessa Rudjord ble i dag lagt ut for salg på Finn - samtidig som Costume Living står i bladhyllene. Faksimile: Finn.no Vis mer

- Et problem med slike saker er at det bare er publikum som blir krenket. Og siden det bare er de som er særlig opptatt av pressens troverdighet som bryr seg, kommer ikke slike saker inn for Pressens Faglige Utvalg, sier han.

- Jeg mener Norsk Presseforbund burde tatt tak i disse magasinene, enten ved å ekskludere dem fra PFU-ordningen eller håndtere det på en eller annen måte, sier Grimstad.

- Over grensene - Med forbehold om at jeg ikke har sett reportasjen i Costume Living med egne øyne, høres dette ut som om det går over alle grenser for hva som kan kalles anstendig journalistikk, legger han til.

Grimstad frykter at praksisen til blader som Costume gjør at bladene som forsøker å drive anstendig, får en ulempe i den harde konkurransen på mediemarkedet.

- Faren er at dårlig etikk blir et konkurransefortrinn.

Rektor på Markedshøyskolen og markedsføringsekspert Trond Blindheim sier Rudjords hjemme-hos-reportasje er kanskje det verste eksempelet på sammenblanding av kommersielt og redaksjonelt stoff han noensinne har hørt om.

- Det er ikke uvanlig at det lages spesialutgaver av blader for å tekkes visse annonsører. Men når det er redaktøren selv som skal selge noe og lager en sak om det hun skal selge, er det nærmest famøst, sier Blindheim.

Han sier reportasjen i Costume Living har stor verdi for markedsføringen av leiligheten.

- Det er klart det betyr enormt mye. En slik eksponering av både detaljer og helhet, er imponerende, sier han.

Instagram:  Rudjord delte i dag lenke til Finn-annonsen på Instagram.
Instagram: Rudjord delte i dag lenke til Finn-annonsen på Instagram. Vis mer