MÅ STENGE: Daglig leder Raymond Stubben får ikke fornyet leiekontrakten, og i mai er Buckleys i Arbeidergata i Oslo historie. Mange blir klubbløse. Foto: Øyvind Rønning / Dagbladet
MÅ STENGE: Daglig leder Raymond Stubben får ikke fornyet leiekontrakten, og i mai er Buckleys i Arbeidergata i Oslo historie. Mange blir klubbløse. Foto: Øyvind Rønning / DagbladetVis mer

Country- og bluesfolket i Oslo mister «klubbhuset»

Buckleys må snart stenge.

Kommentar

Du kjenner kanskje følelsen: Du blir kastet ut av klubbhuset fordi det skal brukes til noe helt annet. For noen skjer det gang på gang, og nå står Buckleys Roots & Blues Joint snart for tur. Country- og bluesfolket i Oslo drives fra skanse til skanse.

TILBAKE: Lørdag spilte Guy Forsyth Trio på Buckleys i Oslo. Foto: Øyvind Rønning / Dagbladet
TILBAKE: Lørdag spilte Guy Forsyth Trio på Buckleys i Oslo. Foto: Øyvind Rønning / Dagbladet Vis mer

Oslo er, enten du tror det eller ei, en av Europas mest pulserende musikkbyer, med konserter hver eneste kveld på små klubber. De er viktige for å opprettholde et vitalt sentrumsområde som ikke bare består av kjedebutikker og subsidierte teaterhus. Det må være rom for den «alternative» kulturen, nisjemusikken.. Oslos gode rykte som musikkby er avhengig av det.

Musikklubbene mottar ingen driftsstøtte fra det offentlige, og høye leiepriser gjør det svært vanskelig å overleve. La ikke det samme skje i Oslo som i Austin, Texas, der klubbene presses ut av sentrum av griske utbyggere.

KOMMER: Amerikanske James McMurtry spiller på Buckleys neste uke.  
KOMMER: Amerikanske James McMurtry spiller på Buckleys neste uke.   Vis mer

Austin-artisten Guy Forsyth, som spilte på Buckleys sist helg, forteller om en by i rask forandring, men også at flere musikkorganisasjoner nå har organisert seg i en lobby for å få byens myndigheter til å innse hvor viktig musikken er for byen kjent som «livemusikkens hovedstad».

Det er 19 år siden Cruise Cafe på Aker Brygge stengte dørene, denne rare miniatyrutgaven av Texas på hippe Aker Brygge som alle americana-artister i Austin ønsket seg til. Og mange kom. Det var der jeg møtte Townes Van Zandt og det var der jeg hørte Asleep At The Wheel flere kvelder på rad. The Mavericks spilte for sitt kanskje minste publikum siden de startet opp (sjøl om det var fullt).

Dixie prøvde seg, og Route 66. Så dukket Muddy Waters opp som et nytt «klubbhus». Etter hvert ble det også ryddet for Rock Bottom i kjelleren. Asleep At The Wheel spilte. Der også.

Men gårdeieren hadde andre planer. Det skulle bli butikk, som om det ikke er nok av dem i sentrum. I 2008 var det slutt, etter snaut ni år. Samme år åpnet Buckleys i Arbeidergata, et langt steinkast unna.

La oss håpe det varer! Men nei, 30. april går leiekontrakten ut. Etter nye ni år. Countrypioneren Jimmie Rodgers’ «Blue Yodel No. 9» surrer i bakhodet. Hviler det en niårsforbannelse over blues- og countrybulene i Oslo?

Gården er solgt, og country og blues står ikke på programmet. Det betyr også at Oslo bluesklubb mister sitt tilholdssted. Klubben sonderer terrenget, og håper å finne et egnet lokale i sentrum – som ellers teller klubber som Herr Nilsen (hjem for Østkanten bluesklubb), Mono og John Dee – alle med sporadiske country- og blueskonserter. Krøsset (tidligere Crossroads) i Maridalsveien er ny på banen.

- Vi har et voksent publikum, så vi håper å finne et sted med sitteplasser, sier Rolf Johannessen, leder i Oslo bluesklubb. Klubben ser på tre-fire plasser, men ikke noe er bestemt.

Med 250 konserter i året merkes det godt om Buckleys, denne sjangerens siste skanse i sentrum, forsvinner. Og hva skal Kåre gjøre, som har fast ståplass ved enden av bordet?

NY STJERNE: Amerikaneren Aaron Lee Tasjan spilte på Buckleys forrige søndag. Foto: Øyvind Rønning / Dagbladet
NY STJERNE: Amerikaneren Aaron Lee Tasjan spilte på Buckleys forrige søndag. Foto: Øyvind Rønning / Dagbladet Vis mer

Men daglig leder og bookingansvarlig Raymond Stubben forlater lokalene med flagget til topps. Det har vel knapt vært en bedre konsertperiode på Buckleys noen gang. Forrige søndag briljerte den nye amerikanske stjerna Aaron Lee Tasjan. I kveld står Knut Reiersrud Band igjen på scenen, og i morgen er det bluegrass. Neste uke blir det blant annet storfint besøk fra Texas. James McMurtry, en av heartlandrockens fanebærere, spiller to kvelder. Som sønn av forfatteren Larry McMurtry, mannen bak westernklassikeren «Lonesome Dove», har han historiefortelling i blodet.

I april stiller sterke amerikanske navn som Alejandro Escovedo og Nikki Hill – og så er det bare å ønske lykke til med jakten på et nytt lokale.

Austin har følt på problemene i noen år. Det er regnet ut at musikken bidrar med fire milliarder kroner i inntekter for bykassa i Texas-hovedstaden, mens turismen, som også i stor grad er er musikkrelatert, drar inn fem milliarder kroner. Likevel blir tradisjonsrike musikklubber skviset til fordel for butikker, bedrifter og boligblokker. I Austin er det bekymring for hva som vil skje.

Guy Forsyth forteller at Strange Brew nylig måtte stenge på kort varsel, mens Saxon Pub, som ligger i et pressområde utenfor sentrum, ble reddet. Men det måtte en «rik onkel» til. Den lokale eiendomsmagnaten Gary Keller kjøpte like godt eiendommen og vil beholde klubben av historiske årsaker. Dermed skrotes planen om å flytte stedet utenfor bykjernen.

Det må da finnes rike onkler også i Norge som har sans for country- og bluesmusikk?

Lik Dagbladet Meninger på Facebook