Anmeldelse Film «Knives Out»

Craig er milevis fra James Bond

«Knives Out» er deilig underholdning.

AGATHA CHRISTIE-AKTIG: «Knives Out» er en klassisk hvem-er-morderen-historie med en moderne vri. Vis mer
Publisert

«Knives Out»

Krim/drama/komedie

Regi: Rian Johnson
Skuespillere: Daniel Craig, Jamie Lee Curtis, Ana de Arma, Chris Evans, Christopher Plummer, Michael Shannon, Toni Collette, LaKeith Stanfield, Don Johnson.
Premieredato: 6. desember 2019
Aldersgrense: 12 år
Orginaltittel: «Knives Out»

«Deilig underholdende på Agatha Christie-maner»
Se alle anmeldelser

FILM: Jeg vet ikke helt hva som har skjedd med stemmen til Daniel Craig, men det er som om den er blitt smurt inn med honning og blitt ute av stand til å la en vokal vare i mindre enn ti sekunder.

Det er stemmen til en mann som virker som om han er litt lei av å være en kynisk agent 007, kneppet inn i Savile Row, og som nå kaster seg over rollen som Benoît Blanc, en smørmyk gentlemansdetelktiv fra en dyp sørstat, og fortærer den med hud og hår.

Jeg er litt usikker på om Craigs campy kulissegomling er god i klassisk forstand, men det er i alle fall gøy å se på.

Agatha Christie-aktig

Hele «Knives Out» er forresten gøy å se på. Filmen er modellert som et overdådig hvem-er-morderen-mysterium i beste Agatha Christie-tradisjon, men føles frisk og oppdatert, en pastisj og en kjærlighetserklæring til sjangeren på samme tid. Åstedet er naturligvis et svært herskapshus og den døde er selvfølgelig en rik patriark, den suksessrike krimforfatteren Harlan Thrombey (Christopher Plummer).

Han er den i familien som har utrettet noe, mens barn og barnebarn lever på ham og oppfører seg som om privilegiene de har er noe de personlig har gjort seg fortjent til. Familien spilles med entusiasme av et stjernelag av skuespillere: Jamie Lee Curtis er Harlans harde eldste datter, Don Johnson er hennes utsvevende Trump-tilhenger av en ektemann, Michael Shannon er den puslete sønnen som allernådigst får styre forlaget som gir ut farens bøker, Toni Collette er influenseren med livsstilsblogg, og sjølveste Captain America, Chris Evans, er det freidige playboy-barnebarnet med sportsbil og uklare lojalitetsbånd.

Samtidskommentar

Alle disse barker sammen i kjølvannet av bestefars død, men den sirupssmygende Blanc fester seg mest ved Marta (Ana di Armas), den gamle mannens sykepleier. Alle i familien refererer til Marta som «en av familien», en ingen vet helt hvilket land hun egentlig kommer fra.

Men det er Marta som etter hvert blir den egentlige hovedpersonen, og som etter hvert gjør «Knives Out» til en kommentar til selve ståa i 2019, og til spenningsforholdet mellom de som lever inni kokongen av privilegier og de som står utenfor og banker på og vil inn. Satiren er ørlite tung på labben til tider, men er for det meste snedig, og noe av det som beviser at gamle sjangre kan gjøres moderne, uten å miste noe av sin Cluedo-aktige koselighet.

God underholdning

«Knives Out» har mange vrier og u-svinger underveis, og mye av hva som skjedde kvelden da Harlan døde blir oppklart lenge før sluttscenen. Likevel er det nok spørsmål som gjenstår til at spenningen og underholdningsverdien holder seg.

«Knives Out» byr på høyt tempo og et knippe sterke personligheter som faktisk er originale, skrevet frem av regissør og manusforfatter Rian Johnson, i en tid da du knapt kan se noe på kino som ikke er en oppfølger til eller filmatisering av noe annet. For en fin kalendergaver å få.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer