DEBATT

Debatt: Cruise-trafikk og forurensning

Cruisefesten må ta slutt

Høyre ønsker at Oslo skal bli snuhavn for cruise. Mener de virkelig at vi skal beslaglegge enorme kaiarealer hele året for at vi skal kunne ta imot de rundt 100 cruiseskipene som anløper Oslo i året?

BLANT VERDENS STØRSTE: I fjor sommer kom verdens femte største cruise, MSC «Meraviglia», Geirangerfjorden i Møre og Romsdal. Ekspertene advarer mot farlig luft som følge av de enorme utslippene. Foto/video: Finn Magne Grande Vis mer Vis mer Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Onsdag 5. juni feiret verdens rikeste nordmann, skipsreder John Fredriksen, 75-årsdagen sin på restauranten Ling Ling på Aker Brygge. Den kypriotiske statsborgeren som er verdt anslagsvis 113 milliarder kroner kunne fortelle at han ønsket en neddempet 75-årsfeiring «stille og rolig som vanlig».

Samme kveld kunne folk langs hele Oslofjorden få natteroen forstyrret av et spektakulært fyrverkeri til Fredriksens ære.

Neste kveld skulle heller ikke bli særlig stille og rolig. Torsdag 6. juni tok verdens nest rikeste nordmann, skipsreder Torstein Hagen, regien på den andre siden av Pipervika. Hagen er bosatt i Sveits og eier Viking Cruises. Han er i ferd med å bygge cruiseskip for over 30 milliarder kroner – en ordrebok som overgår selv Fredriksen. Denne kvelden skulle Sissel Kyrkjebø døpe det nye cruiseskipet «Viking Jupiter» i forbindelse med et storslått festarrangement på Akershusstranda, rett nedenfor Akershus festning.

Dessverre kom det et skår i gleden: Helga før, den 30. mai, var Hagens rederi involvert i en av Ungarns største ulykker, kollisjonen mellom «Viking Sigyn» og elvebåten «Hableany». 24 mennesker mistet livet. Det var ikke den første stygge ulykken for Viking Cruises i år. Mange husker de dramatiske bildene da «Viking Sky» havnet i havsnød utenfor Hustadvika i mars i år.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer