Debatt: Cruise-trafikk og forurensning

Cruisefesten må ta slutt

Høyre ønsker at Oslo skal bli snuhavn for cruise. Mener de virkelig at vi skal beslaglegge enorme kaiarealer hele året for at vi skal kunne ta imot de rundt 100 cruiseskipene som anløper Oslo i året?

BLANT VERDENS STØRSTE: I fjor sommer kom verdens femte største cruise, MSC «Meraviglia», Geirangerfjorden i Møre og Romsdal. Ekspertene advarer mot farlig luft som følge av de enorme utslippene. Foto/video: Finn Magne Grande Vis mer Vis mer Vis mer
Meninger

Onsdag 5. juni feiret verdens rikeste nordmann, skipsreder John Fredriksen, 75-årsdagen sin på restauranten Ling Ling på Aker Brygge. Den kypriotiske statsborgeren som er verdt anslagsvis 113 milliarder kroner kunne fortelle at han ønsket en neddempet 75-årsfeiring «stille og rolig som vanlig».

Samme kveld kunne folk langs hele Oslofjorden få natteroen forstyrret av et spektakulært fyrverkeri til Fredriksens ære.

Neste kveld skulle heller ikke bli særlig stille og rolig. Torsdag 6. juni tok verdens nest rikeste nordmann, skipsreder Torstein Hagen, regien på den andre siden av Pipervika. Hagen er bosatt i Sveits og eier Viking Cruises. Han er i ferd med å bygge cruiseskip for over 30 milliarder kroner – en ordrebok som overgår selv Fredriksen. Denne kvelden skulle Sissel Kyrkjebø døpe det nye cruiseskipet «Viking Jupiter» i forbindelse med et storslått festarrangement på Akershusstranda, rett nedenfor Akershus festning.

Dessverre kom det et skår i gleden: Helga før, den 30. mai, var Hagens rederi involvert i en av Ungarns største ulykker, kollisjonen mellom «Viking Sigyn» og elvebåten «Hableany». 24 mennesker mistet livet. Det var ikke den første stygge ulykken for Viking Cruises i år. Mange husker de dramatiske bildene da «Viking Sky» havnet i havsnød utenfor Hustadvika i mars i år.

Hagen, som er verdt anslagsvis 52 milliarder, betalte bare 60 000 kroner i skatt i fjor, noe som skapte en viss debatt om hvor rettferdig det var at fellesskapet skulle ta regningen. Han håndterte kritikken med å gi en million til Redningsselskapet.

Den grusomme ulykken i Ungarn kunne spolert hele festen. I stedet for den planlagte dåpsfesten for nye «Viking Jupiter», ble arrangementet knyttet til den pågående konferansen til NOR-Shipping. Opplegget var det samme, med unntak av at Sissel Kyrkjebø ikke fikk knust en champagneflaske.

Dermed ble det direktør Per Martin Tanggaard i Nor-shipping som åpnet cruisefesten på Akershusstranda torsdag kveld. Han hadde han på seg en pin med FNs bærekraftsmål. Omtrent like passende som en smoking på Roskilde-festivalen. På scenen var a-ha, Kyrkjebø, Sølvguttene, Tor Jaran Apold, et symfoniorkester og Andrea Bocelli, som hadde blitt fløyet inn til Oslo i sitt privatfly.

Selve arrangementet var halvfullt. Det fløt dyr champagne, artistene underholdt fra en roterende scene, og minglet på et svært VIP-område. For resten av Oslos befolkning var festen lite annet enn et fire dagers irritasjonsmoment for alle som skal til og fra jobb gjennom Akershusstranda. Selv støtte jeg på morske vakter i hissig krangel med en syklist på min faste rute til rådhuset. Vi måtte begge slukkøret sykle rundt.

Torsdagens feiring ble også avsluttet med et spektakulært fyrverkeri. To hverdager på rad drønnet raketter over Oslofjorden seint på kvelden, et spetakkel som var ukjent og uannonsert for de fleste av byens innbyggere. Det var ikke bare fugler, hunder, katter og de som bor i sentrum som fikk ødelagt nattesøvnen på to hverdager i juli. På Twitter kom det hissige klager fra Haslum i Bærum, Nordstrand i Oslo sør, Løren og Vinderen. De fleste borettslag i byen har regler for nabovarsel om man skal arrangere fest, men slikt gjelder ikke når finans- og shippingeliten arrangerer fester som forstyrrer kveldsroen og nattesøvnen til nærmere 700.000 mennesker.

IDYLL? Cruiseskipene på besøk i Vågen i Stavanger. Foto: Jarle Aasland/Stavanger Aftenblad/NTB Scanpix
IDYLL? Cruiseskipene på besøk i Vågen i Stavanger. Foto: Jarle Aasland/Stavanger Aftenblad/NTB Scanpix Vis mer

Slik ble cruisenæringas fest en perfekt metafor for hele bransjen: eksklusiv luksus for de få, med negative effekter på folk flest.

En av de aller mest forurensende innslagene i Oslos gater, er nemlig cruiseturister. Det største cruiserederiet i verden, Royal Caribbean Cruises, slipper ut ti ganger så mye svovel som alle bilene i Europa til sammen.

CO2-regnskapet er også horribelt. Først har turistene gjerne blitt flydd inn fra andre sida av jorda. Cruiseskipene forurenser enda mer enn fly på vei fra Europa. På skipene er det mat fra alle verdens hjørner. Cruiserederiene er også motvillige til å koble seg på landstrøm når de kommer i havn.

De enorme båtene tilbyr luksus for gjestene, men utgjør en visuell forurensing for de fleste andre. Som små «gated communities» langs sjøfronten er de forbeholdt de med god råd, men legger beslag på byenes indrefileter. Lokalpolitikere diskuterer strenge regler mot høyhus av frykt for siktlinjer og skyggevirkninger, men ingen leer på et øyelokk når et 20 etasjers høyt flytende hotell sperrer utsikten langs Akershus festning eller Stavangers pittoreske trehusbebyggelse.

Selv ikke når de går i land, klarer cruiseturistene å vise respekt for omgivelsene. Cruiseselskapene skyfler dem inn på toetasjes dieselbusser som fyller opp sentrumsgatene, skaper kø for kollektivtransporten og spyr eksos, for at turistene skal rekke å se alle byens attraksjoner på noen korte timer.

Og hva får lokalsamfunnene igjen for denne brautende oppførselen? Cruiseturistene legger igjen mesteparten av pengene sine på båtene, ikke i havn. En undersøkelse fra Innovasjon Norge fra 2015 viser at nesten 80 prosent av turistenes forbruk tilfaller cruiseselskapene. Og profitten fra båtene havner fort i skatteparadiser.

Omtrent 100 cruiseskip ankommer Oslo hvert år. Det er liten forskning på hva disse cruiseskipene skaper av verdi til byer som Oslo. Likevel har det vært planlagt for investeringer på to milliarder kroner til ny cruiseterminal på Hjortnes.

Høyre ønsker at Oslo skal bli snuhavn for cruise. Mener de virkelig at vi skal beslaglegge enorme kaiarealer hele året for at vi skal kunne ta imot de rundt 100 cruiseskipene som anløper Oslo i året?

Oslo var nyskapende og modige da vi takket nei til utvidelse av Gardermoen flyplass, og heller oppfordret staten til å satse på hurtiggående tog til utlandet. Nå er det på tide å si nei til en enda verre form for turisme: cruise.

De to cruisefestene i Oslo denne sommeren, bør stå igjen som en avslutningsfest for cruisenæringen i hovedstaden. Det er på tide å sette ned foten for klimaødeleggende okkupasjon av havna, gatene og atmosfæren. Miljøpartiet De Grønne har vedtatt at vi ønsker et cruisefritt Oslo. Som første by i verden kan vi nok en gang vise vei for bærekraft, klima og lokalmiljø. Da må cruisefestene ta slutt.

«VIKING SKY»: Her går alarmen på cruiseskipet «Viking Sky». Nå jobber de med å evakuere de 1300 passasjerene. Video: iMarissaDavis, Twitter Vis mer
Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.