Debatt: Cruisetrafikk

Cruisekritikken holder ikke vann

Det nytter ikke å stenge ute den mest synlige «en-prosenten» av skipsnæringen, og la resten forurense som før.

FOR FOLK FLEST: Tiden da cruisereiser var forbeholdt en eksklusiv elite er for lengst forbi, skriver artikkelforfatteren. Foto: Günter Fischer / Rex / NTB scanpix
FOR FOLK FLEST: Tiden da cruisereiser var forbeholdt en eksklusiv elite er for lengst forbi, skriver artikkelforfatteren. Foto: Günter Fischer / Rex / NTB scanpixVis mer
Meninger

Av Eivind Trædals innlegg i Dagbladet den 22. juni, fremkommer det tydelig at han misliker cruisenæringen. Det står ham fritt. Men debatten om morgendagens cruisenæring er altfor viktig til at den skal foregå på sviktende faktagrunnlag og forutinntatte stereotypier.

Trædal hevder at cruisenæringen motvillig tar i bruk landstrøm. Det stemmer ikke. Vi ønsker landstrøm velkommen med åpne armer. Over 40 prosent av dagens cruiseskip har mulighet til å ta imot landstrøm, og andelen vokser. Problemet er at det bare finnes kun ett landstrømanlegg tilpasset store cruiseskip i Kristiansand. Bergen skal etablere det andre i løpet av året. I Oslo, hvor Trædal sitter i bystyret, finnes ikke noe landstrømanlegg cruiseskipene kan koble seg til.

Landstrøm er bare ett av tiltakene cruiseindustrien gjør for å kutte utslipp, både globalt og lokalt. Cruisenæringen bidrar til kun to prosent av verdens turisme med våre vel 300 skip, som representerer i underkant av én prosent av den globale skipsflåten. På tross av våre marginale bidrag har vi forpliktet oss til å kutte drivhusgassutslipp med 40 prosent innen 2030.

Noen av de mest renommerte universitetene på turisme, University of Surrey, UK og Griffiths University, Australia, har anslått at klimautslippene fra cruiseskip isolert utgjør 0,2 % av alle globale utslipp av CO2 fra forbrenningsmotorer og sementproduksjon. De samme universitetene har gjort beregninger på CO2 utslipp pr. passasjer i 2017. Den gjennomsnittlige passasjeren avgir 0,82 tonn CO2 ekvivalenter, noe som tilsvarer en flytur for én person fra London til Tokyo én vei på økonomiklasse.

I sitt innlegg velger Trædal også å rakke ned på våre passasjerer. Han kaller cruisepassasjerer brautende og respektløse, og påstår at skipene er forbeholdt dem med god råd. Tiden da cruisereiser var forbeholdt en eksklusiv elite er for lengst forbi. Den gjennomsnittlige cruisepassasjer i Europa er 47 år, kommer fra en familie med litt over gjennomsnittlig inntekt for det landet de bor i og er helt vanlige mennesker og barnefamilier, i alle aldrer, farger og fasonger.

Mange av dem som kommer med våre skip til Norge har i mange år drømt om å reise nettopp hit. Heldigvis vet vi at den norske høfligheten og gjestfriheten står sterkere hos nordmenn flest enn hos Trædal. Tilbakemeldingene fra våre passasjerer er at de nesten utelukkende opplever møtet med oss nordmenn som positivt.

Vi i cruisenæringen vil fortsette å jobbe for å løse våre felles utfordringer, gjennom bedre teknologi og strengere reguleringer for alle. Hvis vi vil ha en klima- og miljøpolitikk som virker, nytter det ikke å stenge ute den mest synlige «en-prosenten» av skipsnæringen, og la resten forurense som før.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.