TREKKER FILM: Frisørkjeden Cutters, som tilbyr en kjapp hårklipp til en lav pris, valgte å trekke den nye reklamefilmen sin etter massiv kritikk. Video: Synk Media / Cutters Vis mer Vis mer

Cutters i trøbbel for reklame

Cutters får massiv sex-kritikk etter reklamefilm: - Som far til en datter blir dette helt feil

Valgte å trekke reklamefilm etter reaksjoner.

Frisørkjeden Cutters sin nye reklamefilm har skapt sterke reaksjoner blant seere og PR-eksperter.

I filmen, som blant annet har blitt delt på sosiale medier, følger vi ei ung jente som skal på date. Etter å ha oppdaget en kvise i panna oppsøker hun frisøren i panikk, og får klipt en lugg som skal skjule den store kvisa.

Etter å ha fått en kjapp frisørtime hos Cutters, hopper vi videre til neste sekvens i filmen, hvor jenta har havnet i en seksuell situasjon, og teksten «Bangs for the bucks» dukker opp.

Det var Kampanje som først omtalte saken.

Skivebom

Lars Olsen, professor for markedsføring ved Handelshøyskolen BI, mener reklamefilmen er en skivebom.

SKIVEBOM: Lars Olsen mener frisørkjeden gjorde en skivebom med denne reklamevideoen. Foto: BI
SKIVEBOM: Lars Olsen mener frisørkjeden gjorde en skivebom med denne reklamevideoen. Foto: BI Vis mer

- Jeg synes absolutt at dette er langt over streken. De har jo generelt en strategi som går ut på å være på kanten, og å være litt «edgy». Hvis man lykkes, så er det veldig kult, men det kan også hende at du faller feil. Det er et risikabelt prosjekt, og denne gangen var det skivebom, sier Olsen til Dagbladet.

Det er spesielt måten den unge kvinnen blir framstilt på i videoen som provoserer ham.

- Kvinnesynet i videoen blir veldig spesielt, og som far til en datter blir dette helt feil.

Han peker likevel på andre reklamestunt frisørkjeden tidligere har lyktes med. Blant annet da frisørkjeden satt av en helside i avisa VG med et bilde av Kim Jong-un og en tekst som oppfordret andre til å klippe seg før det var for seint.

- De forsøker å utfordre en etablert bransje. De har en morsom forretningsmodell, og en morsom måte å kommunisere på, om man ser vekk fra dette siste forsøket selvfølgelig, sier han.

Trakk reklamefilmen

Reklamefilmen hadde ligget ute i sosiale medier i noen dager, men ble stoppet i løpet av helga etter å ha fått hundrevis av negative kommentarer.

Flere mente at filmen bygget opp under det presset og skjønnhetsidealet som eksisterer blant unge jenter. Driftsleder for Cutters, Anita Scharffenberg, forteller at det aldri var frisørkjedens intensjon.

- Det er krevende å lage reklame som engasjerer uten å gå på trynet. Vi mener at filmen er drøy, men undervurderte reaksjonene. Produksjonsselskapet som laget filmen testet den på flere, både eldre, unge, jenter og gutter. Vi gjorde likevel en feil da vi publiserte filmen, sier Scharffenberg til Dagbladet.

Hun presiserer at frisørkjeden ikke har noen intensjoner om å forsvare filmen i ettertid.

- Vi har fått over streken og legger oss flate. Vi lærer, men burde også visst bedre. Vi ønsker å lage reklame som engasjerer, men ikke for enhver pris.

Det er et Bergens-basert reklamebyrå ved navn Synk som står bak reklamefilmen. Selskapet ønsker ikke å kommentere filmen til Dagbladet, og henviser tilbake til frisørkjeden Cutters.