GRATIS REKLAME: Seks dager etter at «Idol»-dommer Ina Wroldsen framførte «Lay it on me», i programmet hun selv er med å lede, var den Norges fjerde mest avspilte sang i Spotify. Foto: Stella Pictures
GRATIS REKLAME: Seks dager etter at «Idol»-dommer Ina Wroldsen framførte «Lay it on me», i programmet hun selv er med å lede, var den Norges fjerde mest avspilte sang i Spotify. Foto: Stella PicturesVis mer

Da dommerne selv tok mikrofonen under «Idol», eksploderte det på Spotify

Nå refses TV 2.

(Dagbladet): - Det er nødvendig å holde en stram linje ellers så oppfatter seerne at kanalen blir en arena for artister som bruker TV 2 til å promotere seg selv. TV 2 har sin egen troverdighet å ta vare på, sier etikk-ekspert Gunnar Bodahl-Johansen til Dagbladet og fortsetter:

- Som prinsipp må det være i TV 2s interesse at «Idol»-dommerne ikke bruker rollen til å promotere sine egne kommersielle interesser. Det er strenge regler for produktreklame, men også enkeltpersoner kan drive med produktreklame, sier han.

Flere hatter Bodahl-Johansen har jobbet med presseetikk i rundt 30 år, og er kritisk til at «Idol»-dommerne Ina Wroldsen og Øyvind «Vinni» Sauvik begge har framført sine nyeste låter i beste sendetid i programmet de selv leder.

Samtidig har meddommer Gunnar Greve både Paperboys og Vinni i artiststallen gjennom managementselskapet MER.

Sauvik, Greve og Wroldsen er alle anerkjente og profilerte aktører innen norsk musikkbransje. De kombinerer dommerjobben med sine respektive karrierer utenfor TV-skjermen.

I løpet av månedene «Idol» har pågått har både Wroldsen og Sauvik, gjennom sitt virke som artister, gitt ut musikk, og framført de nye låtene i tv-programmet. Ina Wroldsen har samarbeidet med produsentduoen Broiler, og ga ut «Lay it on me» i april, mens Sauvik, gjennom gruppa Paperboys, slapp låta «Go Ahead» i mars.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rett til topps Suksessen er udiskutabel. Ifølge tall fra Spotify er Paperboys' «Go Ahead» med sine over 1,1 millioner avspillinger og 42 000 daglige streams en av Norges mest populære låter.

Wroldsens «Lay it on me» har på sin side klatret helt opp til andreplass på VG-lista, og har over 4,6 millioner avspillinger i Spotify. 99 000 daglige streams gjør at låta er inne på Spotifys topp 50-liste over landets mest populære sanger.

- «Lay it on me» er Norges fjerde mest strømmede låt i dag! Dette er bokstavelig talt uten hjelp fra radio, og det er takket være dere, folkens. Jeg er så utrolig takknemlig, skrev Wroldsen til sine 18 000 Instagram-følgere 5. mai, seks dager etter hun sto hun på scenen under «Idol» og framførte låta.

Ifølge de offisielle ukesrapportene fra TNS Gallup, som Dagbladet har gjennomgått, ser i gjennomsnitt 497 000 nordmenn «Idol» hver uke.

Spotifys popularitetsliste «Norway Top 50» fungerer nå, sammen med VG-lista topp 20, i stor grad som den offisielle norske musikkbransjestandarden for oversikt over artisters popularitet og markedsandel.

- Rolleblanding Gunnar Bodahl-Johansen mener promoteringen av eget materiale med tilhørende økonomiske interesser for artister og apparat er problematisk, og kaller det for rolleblanding. Samtidig presiserer han at det er TV 2 sitt ansvar å være kritiske til dette, ikke dommernes.

- TV 2 som en presseaktør har et ansvar for ivareta sin egen uavhengighet og troverdighet, og det må de ha som et grunnleggende prinsipp. Publikum ser slike ting mye tydeligere enn det media tror de gjør. Det er viktig at man ikke tror det er uproblematisk, sier han.

- Idol har et ungt publikum. Hva tenker du om det?

- Man har et særlig ansvar overfor unge mennesker. De har ikke like god trening i å tenke kritisk, og nettopp derfor må kanalen selv være kritisk til rolleblanding.

- En del av gamet Mediedirektør i mediebyågruppen Group M, Jarle Thalberg, er godt bevandret innen media- og markedsføringsbransjen, og forteller at han selv har jobbet med TV-eksponering av artister.

- Skulle man kjøpt denne typen oppmerksomhet mener jeg det ville det kostet rundt 150 000 kroner. Tilsvarende reklametid ville koste 50 000 kroner, men verdien er høyere fordi dette er en ekstrem positiv setting. Den treffer blink på målgruppa, og de framsnakker hverandre i tillegg, sier eksperten til Dagbladet.

Ovennevnt sum får Dagbladet også bekreftet fra en annen medieanalytiker. 

- Er det problematisk med denne type rolleblanding?

OPPTRÅDTE: Idol-dommer Øyvind «Vinni» Sauvik. Foto: Stella Pictures
OPPTRÅDTE: Idol-dommer Øyvind «Vinni» Sauvik. Foto: Stella Pictures Vis mer

- Nei, det synes jeg ikke. Dette er en del av underholdningsbransjen, og det å være med som dommer er merkevarebygging av seg selv som artist. At de synger egne låter passer inn i showet, sier Thalberg.

- Dette er god underholdning, og det er det kommersiell tv skal skape, legger Thalberg til.

TV 2: - De er med av en grunn Dagbladet forsøkte å komme i kontakt med TV 2s programdirektør Jarle Nakken for en kommentar, men det er pressekontakt Håvard Solem som uttaler seg på vegne av kanalen.

Han forteller at motivasjonen for Vinni og Wroldsens opptredener er å lage god TV.

- Det at Wroldsen står fram på scenen og gjør en god opptreden gjør at man ikke bare får øyne opp for henne som artist, men også som dommer. Gjennom framføringen ser man at hun uttaler seg med tyngde og at hun er der av grunn, sier Solem til Dagbladet.

- Redaksjonell avgjørelse - Så rolleblandingen går ikke utover TV 2s troverdighet?

- Nei. At de viser musikalsk kapital er viktig for deres troverdighet som dommere.

- Så Greve, Vinni og Wroldsens personlige økonomiske interesse i å få oppmerksomhet rundt egne artister og musikkarrierer er uproblematisk?

- Det er ikke motivasjonen vår for at de opptrer. Deres karrierer er nettopp grunnen for at de er dommere i Idol. Derfor har vi tatt en redaksjonell avgjørelse på å ha dem med som artister på sending, sier Solem.

MANAGER FOR VINNI OG DOMMER: Gunnar Greve. Foto: Lars Myhren Holand
MANAGER FOR VINNI OG DOMMER: Gunnar Greve. Foto: Lars Myhren Holand Vis mer

Gunnar Greve, Ina Wroldsen og Øyvind «Vinni» Sauvik (via manager Gunnar Greve) er gjort kjent med saken, men ønsker ikke å uttale seg.

Den fjerde dommeren i panelet, Sandeep Singh, er tilknyttet Dagbladet som musikkanmelder.

IDOLPANELET: Fra venstre: Artist Øyvind «Vinni» Sauvik, artist Ina Wroldsen, manager Gunnar Greve og musikkjournalist Sandeep Singh. Foto: TV 2
IDOLPANELET: Fra venstre: Artist Øyvind «Vinni» Sauvik, artist Ina Wroldsen, manager Gunnar Greve og musikkjournalist Sandeep Singh. Foto: TV 2 Vis mer