RADIKALT BLIKK: Irving Penns forvridde portrett av Elton John fra 1997 på utstillingen «The Radical Eye» på Tate Modern i London. Foto: Nils Jorgensen/REX/Shutterstock/NTB Scanpix
<div><br><div><br></div></div>
RADIKALT BLIKK: Irving Penns forvridde portrett av Elton John fra 1997 på utstillingen «The Radical Eye» på Tate Modern i London. Foto: Nils Jorgensen/REX/Shutterstock/NTB Scanpix


Vis mer

Da Elton John ble helt edru i 1991, fikk han et nytt oppheng. Fotografier.

Viser stor fotosamling på Tate Modern i London.

Kommentar

Fotografiet har lenge og av mange blitt betraktet som billedkunstens fattige fetter. Ikke nå lenger. Takket være kyndige samlere har fotokunst blitt en favorittgren. Prisene fyker til værs. Nå skjer det faktisk at ett enkelt fotografi selges for millionbeløp på det internasjonale markedet.

Derfor er en helt fersk utstilling på Tate Modern i London omfattet med enorm interesse. Tittelen er «The Radical Eye: Modernist Photography from the Sir Elton John Collection». 200 fotografier fra Elton Johns samling på nesten 8000 verk er stilt ut for første gang i Storbritannia. Der vises også en video hvor den berømte musikeren forklarer hvordan han ble hekta på fotokunst.

Historien går omtrent slik: Elton John erstattet én type avhengighet – av alkohol og narkotika – med en annen, nemlig fotokunst. Han kom ut fra en langvarig rehabilitering og begynte å se seg selv og sine omgivelser med nye øyne. Det han så var en typisk rockstjerne med veggene fulle av gullplater og trofeer. Han solgte unna det meste hos Sotheby’s.

«Det var som om jeg begynte å se med et klart blikk ... Det er blitt min største lidenskap ved siden av musikken,» sier han i et intervju med The Guardian etter utstillingsåpningen før helgen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I motsetning til mange seriøse samlere har ikke Elton John stuet bildene sine bort i tyverisikrede lagre. Han lever blant dem, og har for eksempel en leilighet i Atlanta i USA på drøye 2000 kvadratmeter der veggene er tapetsert med fotografier. Tett i tett, innrammet i prangende gull- og sølvrammer.

Et av Tate-utstillingens mest bemerkelsesverdige måler bare 41x57 millimeter. Det er en original kontaktkopi av André Kertész’ «Undervannssvømmer» fra 1917. Bildet regnes som et hovedverk i forrige århundres fotografihistorie. Her finnes også Man Rays ikoniske bilde «Glasstårer» fra 1932. Det finnes bare seks autentiske kopier; det var det første fotoet som oppnådde en pris over en million dollar.

GLASSTÅRER: Man Rays ikoniske fotografi fra 1932 i oppblåst format. Foto: NTB Scanpix
GLASSTÅRER: Man Rays ikoniske fotografi fra 1932 i oppblåst format. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Bildene på «The Radical Eye» er hovedsakelig hentet fra første halvdel av forrige århundre, en periode da mange fotografer eksperimenterte med teknikk og uttrykk. De er ordnet tematisk; portretter, abstrakte objekter, kropper, dokumentarfotografi osv. Her er bilder som mer enn noe har beskrevet USAs fattigfolks historie, som Dorothea Langes «Migrantmamma» og «Skaden har allerede skjedd», et grufullt barnefotografi fra 1936.

FATTIGDOM: Dorothea Langes dokumentariske bilder fra USA på 1930-tallet. Foto: NTB Scanpix
FATTIGDOM: Dorothea Langes dokumentariske bilder fra USA på 1930-tallet. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Elton John figurerer selv på et bilde, som en signatur til utstillingen, en del av en portrettserie av Irving Penn fra 1997. Elton John-serien er tatt med et kamera som beveger seg langsomt mens han snakker, og resultatet blir forvridde ansikter. Det er som om de skulle være forhåndsbestilt til Tate-utstillingens tittel «The Radical Eye».

Lik Dagbladet Meninger på Facebook