MØTE MELLOM GIGANTER: Elvis Presley slik han så ut da han møtte Jens Book-Jenssen i platestudio i New York i juli 1956. Book'n kunne forteller om en alminnelig og ujålete rockekonge. Rundt 20 år seinere var en norsk versjon av Elvis-hit'en "If Every Day Was Like Christmas" noe av det siste den norske grammofon-sjarmøren spilte inn, under tittelen "Tenk om det var jul hele året". Foto: Dagbladet/Scanpix
MØTE MELLOM GIGANTER: Elvis Presley slik han så ut da han møtte Jens Book-Jenssen i platestudio i New York i juli 1956. Book'n kunne forteller om en alminnelig og ujålete rockekonge. Rundt 20 år seinere var en norsk versjon av Elvis-hit'en "If Every Day Was Like Christmas" noe av det siste den norske grammofon-sjarmøren spilte inn, under tittelen "Tenk om det var jul hele året". Foto: Dagbladet/ScanpixVis mer

Da Elvis Presley ble brukt som spydspiss i erobringen av Europa

RCA vant krigen om platemarkedet.

Meninger

Mange forundret seg kanskje da de lørdag fikk se at ei bok om Elvis Presley topper bestselgerlista i Tronsmos bokhandel denne uka, foran populære, norske tenkere som Kjartan Fløgstad og Terje Tvedt.

Boka er et fem kilos monstrum av en trykksak; «How RCA Brought Elvis To Europe», forfattet av nordmennene Sigbjørn Stabursvik og Hans Otto Engvold og utgitt og redigert av Elvis? trofaste, norske fanklubb-president, Pål Granlund.

Fra før av fins det sikkert like mange bøker om Elvis som det gjør om William Shakespeare eller Bob Dylan. Men denne har et underspilt tema. Alle vet at Elvis ble den første og største rock'n roll-kongen, men hvordan skjedde det?

Etter at han slo igjennom i USA med singelplata «That's All Right», innspilt i 1954, fikk platebransjen noe å tenke på, samtidig som vinyl erstattet tidligere og tyngre materiale som ble brukt til massespredning av musikk.

Elvis' første singel ble innspilt hos Sun Records i Memphis i 1954. Men etter fem plater, forsto Sun-sjefen Sam Phillips høsten 1955 at fenomenet Elvis var blitt for stort. Tidlig i 1956 ble Elvis solgt til Radio Corporation of America, bedre kjent som RCA.

Selskapet hadde samarbeidet med EMI om fordeling av verdensmarkedet. Men med Elvis om bord forsto RCA-sjefene at de hadde en unik mulighet. Briter, franskmenn og tyskere var blitt nysgjerrig på den omstridte rock-helten fra Tupelo. Under slagordet «Den store utfordringen» og med Elvis som spydspiss gikk de til verket. Fra nå av var EMI og RCA konkurrenter. I løpet av fire år erobret RCA Europa.

Dette er kortversjonen. Men disse forfatterne går ingen snarveier. Nærmest plate for plate, låt for låt dokumenterer de hvordan Elvis ble spredt til fjerne land. Et utrolig illustrasjonsmateriale i fire farger viser hvordan verden ble et platekjøpende supermarked.

Alt fra utviklingen av platespilleren og plater som produkter til detaljerte beskrivelser av strategien bak spredningen av rock'n roll hører med til historien.

Nytt materiale bringes også om hvordan Elvis ble betraktet som en trussel i kommunistlandene i Øst-Europa, etter at den første «røde» Elvis-utgivelsen ble lansert på Cuba i 1960. Elvis ble en del av den kalde krigen.

For nerdete samlere er boka en hinsides utfordring. En hel side er for eksempel viet de små brikkene som må plasseres midt i en singelplate for at den skal kunne spilles. Svære seksjoner behandler Norge, Sverige, Danmark og Finland.
 
Blant mengden av kuriositeter får vi høre hvordan Egil Monn Iversen forsøkte å stoppe den første norske Elvis-singelen, «Mystery Train». Han likte ikke typen.

Men dette toppes av beretningen om grammofon-sjarmøren Jens Book-Jenssens møte med Elvis i et New York-studio i 1956. Elvis ble tilkalt med følgende replikk: «Elvis, come over and say hello to a Norwegian.»