I verdenstoppen: Herbert von Karajan og Berlin-filharmonikerne måtte spille i en kinosal da de besøkte Norge. (AP Photo/Elke Bruhn-Hoffmann)
I verdenstoppen: Herbert von Karajan og Berlin-filharmonikerne måtte spille i en kinosal da de besøkte Norge. (AP Photo/Elke Bruhn-Hoffmann)Vis mer

KLASSISK:

Da Herbert von Karajan kom til Norge, dirigerte han i en kinosal. Konserthus fantes knapt

Verdens beste dirigent var ikke fornøyd.

Kommentar

Det er bygget konserthus for mange milliarder i Norge. Det er positivt at kulturlivet får etablert egnede arenaer for akustisk musikk, men det skapes ikke uten videre suksesshistorier selv om mye penger brukes.

Da Herbert von Karajan og Berlin-filharmonien besøkte Norge, fant konserten sted i en kinosal – Konsertpaleet i Bergen. Schuberts «Ufullendte» og Beethovens 5. symfoni fikk ikke akkurat ideelle forhold for verdens mest berømte dirigent og orkester. Året var 1965 og noe måtte gjøres.

Et tiår senere fikk Norges to største byer nye arenaer for klassisk musikk. Oslo Konserthus stod ferdig i 1977 etter mange års planlegging, mens Grieghallen i Bergen åpnet dørene i 1978. Olavshallen i Trondheim kom til i 1989, mens Stavanger fikk sitt nye konserthus i 2012.

Orkestrene som har base i konserthusene opplever gjerne en kunstnerisk vekst når de får bedre fysiske vilkår. Universitetets Aula i Oslo var lenge hovedstadens storstue for symfonisk musikk, men har begrenset plass på scene og i sal. Det var nesten et under da Mahlers 6. symfoni ble fremført av OFO og KORK med det amerikanske dirigentstjerneskuddet James Conlon på midten av 70-tallet, en konsert som NRK sendte direkte på radio. Aulaen stod i fare for å ramle sammen med sine begrensete fasiliteter, selv om akustikken ikke er dårlig og interiøret har særegne kvaliteter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Oslo Konserthus feirer 40-års jubileum i år, og aktivitetsnivået har vært imponerende. Likevel er akustikken utfordrende for symfonisk musikk. Hovedsalens trekantede form byr på betydelige klanglige problemer, selv om beliggenheten midt i sentrum er god og noen arkitektoniske løsninger er tiltalende.

Grep er gjort for å bedre situasjonen, men opplevelsen for publikum varierer altfor mye etter hvor i salen du sitter. Oslo-Filharmonien har definitivt øvd seg opp i et krevende akustisk rom, men med disiplin og hardt arbeid har nivået på orkesteret steget betydelig.

Turnéer har vært avgjørende for å hevde seg ute i verden, og orkesteret har vist sterke basiskvaliteter når de har inntatt de beste konsertsalene i Wien og Amsterdam. I denne bransjen er det viktig å vise seg fram ute for å få større aksept hjemme. Dessverre gikk orkesterets legendariske dirigent Mariss Jansons lei av rammevilkårene som Oslo-Filharmonien ble tilbudt i sitt daglige virke. Det kan jeg forstå.

Grieghallen er akustisk en vesentlig bedre konsertsal. Prislappen var også mye rimeligere enn konserthuset i hovedstaden, det er ikke alltid at et høyt kostnadsnivå fører til de beste resultater. Bergen Filharmoniske Orkester har hatt en jevn kunstnerisk vekst i nytt hus som har gunstige lydforhold i hele salen.

Trondheim Symfoniorkester hadde i mange år tilhold i Frimurerlogen. Under avskjedskonserten til Finn Audun Oftedal som dirigerte Bruckners 7. symfoni, lurte jeg på hvordan denne himmelske musikken ville klinge i en ordentlig konsertsal uten støy fra trafikken utenfor. Trønderne forstod alvoret og realiserte Olavshallen som er et akustisk vellykket prosjekt som har gitt byens orkester et stort kunstnerisk løft.

Norges beste konsertsal er antakelig Fartein Valen-salen i Stavanger Konserthus. Slike arenaer i milliard-klassen er nødt til å bygge på andres erfaringer, og det er gjort her på forbilledlig vis. Rommets form er akustisk ypperlig og forener klarhet med passende etterklang. Også fysisk er salen formidabel og inspirerer både utøvere og publikum. Stavanger Symfoniorkester er nå inne i en rivende kunstnerisk utvikling, og det er åpenbart at det daglige øve-rom spiller en stor rolle.

Andre byer har også bygget store og små konserthus med vekslende resultater. Et dilemma er om salen skal fungere primært for akustisk musikk, eller være en kombinert sal også for rock, jazz og andre sjangre. Det er en fare for at akustikken blir tørr og pregløs når alt skal stappes inn i samme rom.

I disse dager arrangeres en mengde julekonserter i kirker rundt om i hele landet. Dette er ofte de beste stedene for akustisk musikk, selv om stolene er harde og fasilitetene er enkle. Penger løser ikke alle problemer.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook