AVLEGGS: De nye Flåklypa-juleheftene er satt til moderne tid, men har nesten ikke kvinneroller.
AVLEGGS: De nye Flåklypa-juleheftene er satt til moderne tid, men har nesten ikke kvinneroller.Vis mer

Kommentar

Da jeg leste det nye juleheftet fra Flåklypa, skvatt jeg i stolen

Historiene er satt til vår tid, men kjønnsrollene er fra femtitallet.

Kommentar

Da jeg leste det nye juleheftet fra Flåklypa, skvatt jeg i stolen halvveis i lesningen. Tegningene som fikk meg til å reagere, var av to avisredaksjoner, henholdsvis Dagbladet og VGs. Det var ikke noe oppsiktsvekkende i seg selv, men kjønnsfordelingen var som tatt ut av 50-tallet, og ikke 2017, som historien er lagt til.

Elleve journalister var tegnet inn, ikke en eneste en av dem var kvinne. Hvorfor hadde ingen reagert på denne merkelige skjevfordelingen, som ikke speiler dagens samfunn overhodet?

Juleheftene er konservative av natur, og selv om det kan være litt trettende med de gamle kjønnsrollemønstrene i Finbeck & Fia, Blondie & co, er stripene tross alt fra en annen tid. Men i nyskrevne, norske historier må vi jo kunne forvente mye bedre.

«Jula handler om tradisjoner, men det betyr vel ikke at vi må videreføre avleggs kjønnsrollemønstre for å komme i skikkelig julestemning?»

I Flåklypa-fortellingene er det naturligvis Solan, Ludvig og Reodor Felgen som er hovedpersonene, men de lever i et påtagelig mannsdominert univers. I årets julehefte er den eneste større kvinnelige karakteren en stakkars alenemor som må reddes av Ludvig og co. Hun tar et selvstendig og modig valg til slutt, men det endrer ikke på helhetsinntrykket.

Hvis vi blar tilbake til fjorårets hefte ser vi det samme. Noe av historien foregår i en rettssal, og der er alle dommerfullmektige, tilhørere og forsvarere menn.

Hvorfor faller det naturlig å videreføre slike mannsdominerte samfunn, i en serie som skal være satt til vår tid?

Tendensen ser vi også i de andre oppdaterte norske seriene. Stomperud har 80-årsjubileum i år, og i de klassiske Nr. 91 Stomperud-heftene kan det være lett å glemme at handlingen faktisk er lagt til vår tid.

Det er selvfølgelig Petra, og ikke Stomperud, som skifter bleiene på lille Putte, og når det skal komme en kvinnelig inspektør til leiren, refereres hun til som «denne kvinnemajoren».

Noen vil sikkert avfeie dette som bagateller, men det er avslørende at ingen som har jobbet med heftene har reagert på fraværet av kvinner i rutene og det faktiske moderne samfunn i de moderniserte historiene.

Jula handler om tradisjoner, men det betyr vel ikke at vi må videreføre avleggs kjønnsrollemønstre for å komme i skikkelig julestemning?

Lik Dagbladet Meninger på Facebook