TOG ER I VINDEN. Lokomotiver sleper sine vogner gjennom landskapet i minutt-for-minutt-sendinger, eksotiske dokumentarfilmer, TV-serier – og i virkeligheten. Tog minner om fortidas reiseromantikk, om en tid da livet var mindre travelt, da man kunne tøffe gjennom tilværelsen til lyden av lokomotivets liflige fløyte og skinnegangens sang. Jernbanen er et slags satsingsområde. Raskere tog tar opp kampen med fly. Nye linjer planlegges som alternativ til biltrafikk. Nedlagte spor lokker med turistruter der ekte damplokomotiver pumper i vei fra stasjon til stasjon.
I DAG ER DET 150 år siden jernbanen knyttet USA til ett rike. I seks år hadde tusenvis av jernbanearbeidere – åtti prosent av dem kinesere – jobbet på spreng med å legge skinner over den nordlige delen av det amerikanske kontinentet. De møttes i Promontory Summit i Utah. Union Pacific Railroad startet i øst, fra vest gikk Central Pacific Railroad til verket. Da ruta var ferdigstilt, strakte den seg 3077 kilometer fra Sacramento til Omaha. Under markeringen av at skinnene ble knyttet sammen, ble en spiker av gull slått ned i bakken. En sølvhammer ble brukt for anledningen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger