TURKISH STAR WARS: En absurd konsekvens av Star Wars' internasjonale suksess. Bilde: Turkish Star Wars
TURKISH STAR WARS: En absurd konsekvens av Star Wars' internasjonale suksess. Bilde: Turkish Star WarsVis mer

Da vestlig film ble forbudt, lagde de lokale filmskaperne egne versjoner

Kynisk plagiat eller genial kunst?

• Er du Norges største «Star Wars»-fan? Bli med i konkurransen!

(Dagbladet): Filmbransjen slik vi kjenner den er regulert av lover som skal ivareta åndsverk og rettighetene til de involverte.

Vel og bra, noe annet hadde medført det totale kaos.

Det er vår virkelighet, og selv om svin på skogen forekommer, så er ting sånn noenlunde på stell.

Slik har det ikke alltid vært, i hvert fall ikke i Tyrkia.

Kunstnerisk frihet Landets filmhistorie er lang og omfattende, med én rød tråd - en frilynt holdning til internasjonal copyright-lovgivning.

Dette har i en årrekke ført til en fruktbar filmproduksjon med stor «kunstnerisk frihet» hva inspirasjonskilder gjelder.

Fra 40-60-tallets rike kinokultur til 70-90-tallets hjemmevideorevolusjon.

Dels på grunn av styresmakter, og dels på grunn av et noe spesielt formspråk, var dette en kjempelukrativ filmindustri som gikk resten av verden hus forbi.

Storindustri Men Tyrkias befolkning var ikke noe mindre sultne på filmmediet av den grunn.

Tilbud og etterspørsel førte til at denne underlige filmindustrien kjørte ut så mye som rundt 300 filmer i året.

Produsert på mikrobudsjett og fordelt på et fåtall overarbeidede regissører og bakmenn, med svært lite formell utdanning innen filmfaget.

Det skulle bare mangle at snarveier ville forekomme.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Inspirasjonen begrenset seg tross alt når man produserte blockbustere på løpebånd.

Da så man til hva som funket i vesten, og da spesielt Hollywood.

For Tyrkia fikk egne versjoner av Superman, Rambo, Exorcisten, Star Trek, E.T., med flere.

Italia slapp heller ikke unna, Sergio Leones spaghetti-westerns ble også plagiert.

DEATH EGG: Dødsstjernen, nå også i oval form. Bilde: Turkish Star Wars
DEATH EGG: Dødsstjernen, nå også i oval form. Bilde: Turkish Star Wars Vis mer

Hvorfor betale masse for å importere filmer, når man kan klippe ut de beste sekvensene og gi det ut som sin egen film?

Tomme saler Og her kommer poenget: Tyrkia fikk også sin egen versjon av Star Wars.

Som en følge av det militære kuppet i 1980, hvor landets folkevalgte ble erstattet av en regjering utpekt av generalene, forsvant vestlige filmer fra kinoene. Saler sto tomme.

Regissør Çetin Inanç bestemte seg i 1982 for å gjenskape det han anså som det ypperste innen sci/fi, nemlig Star Wars Episode IV: A New Hope.

Filmen hadde blitt sluppet i Tyrkia, i dubbet versjon.

Nå skrumpet mulighetene for å se mer til den inn, på grunn av myndighetenes reguleringer ovenfor vestlig film.

Sjansene virket små for at publikum igjen skulle få se Lucas' visjon på det store lerret.

Ørkenplanet Her gjaldt det å finne sin egen løsning.

Filmen fikk navnet Dünyayi Kurtaran Adam (engelsk tittel: The Man Who Saves the World), men ble best kjent som Turkish Star Wars.

STAY ON TARGET: X-Wing-pilot Ali er forståelig nok stressa, han sitter foran et lerret med en Star Destroyer i bakgrunnen. Bilde: Turkish Star Wars
STAY ON TARGET: X-Wing-pilot Ali er forståelig nok stressa, han sitter foran et lerret med en Star Destroyer i bakgrunnen. Bilde: Turkish Star Wars Vis mer

Handlingen er litt vanskelig å forstå, men den sentrerer seg rundt TIE Fighter-pilotene Murat og Ali som krasjlander på en fremmed ørkenplanet, hvor de må kjempe mot alskens snodige skapninger i provisoriske kostymer.

Som en horde med wookie/tusken raider-hybrider og verdens billigste Stormtrooper-cosplayere.

Darth Vader som... I denne frie tolkningen må pilotene bekjempe «Darth Vader» som er en tusen år gammel trollmann med magisk sverd og karatetriks.

Death Star er et skjold bestående av konsentrerte hjernemolekyler som omkranser planeten.

Psykedelisk opplegg, og rarere blir det når man stadig kjenner igjen scener fra andre hold.

I sekvensen med Death Star har de begått en formatfeil, noe som medfører at dødsstjernen er formet som et egg.

Mos Eisley Cantina dukker også opp i originaltagning.

Det klippes inn mest fra Star Wars-filmruller (samt russisk og amerikansk romfart).

STORMTROOPERS: Du vinner som kuriositet hvis du deltar på Star Wars-cosplay med disse rustningene. Bilde: Turkish Star Wars
STORMTROOPERS: Du vinner som kuriositet hvis du deltar på Star Wars-cosplay med disse rustningene. Bilde: Turkish Star Wars Vis mer

Men selve filmmusikken et lappeteppe fra andre kilder.

Musikkblanding Her brukes det ikke bare av John Williams-musikken.

Williams representeres også via hans Raiders Theme fra Indiana Jones: Raiders of the Lost Ark.

Også med er bruddstykker fra James Bond: Moonraker, Flash Gordon, Planet of the Apes og Disney-filmen The Black Hole.

En kan si så mangt om sluttresultatet, men Turkish Star Wars har oppnådd ubetinget kultstatus.

Den har faktisk blitt skjenket en «offisiell» utgivelse, besynderlig nok uten at Lucasarts eller andre rettighetshavere har slått på tråden.

Nytt lovverk Du kan nyte filmen i sin helhet på Youtube, eventuelt bestille den som fysisk format.

Det er dårlig stil å knabbe scener fra andres filmer, men truppen bak prosjektet fortjener klapp på skulderen for å ha holdt kraften sterk i et land som var sulteforet på Star Wars!

Tyrkisk copyright-lovgivning har siden 1995 vært mer eller mindre i samsvar med internasjonal WIPO (World Intellectual Property Organization)-standard.

VARSKO: Blodtørstige wookie-skapninger angriper. Bilde: Turkish Star Wars
VARSKO: Blodtørstige wookie-skapninger angriper. Bilde: Turkish Star Wars Vis mer

Noe som jo er bra i forhold til hvordan man behandler andres åndsverk.

Samtidig er det bittersøtt, for det betyr at æraen hvor vanvittige prosjekter som Turkish Star Wars kunne realiseres ugjenkallelig er over i Tyrkia. 

Vil du ha en videre «utdanning» innen tyrkisk B-film?

Sjekk dokumentaren Remake, Remix, Rip-Off: About Copy Culture & Turkish Pop Cinema!  

Flere kopier Det skulle bare mangle at et fenomen som er så fett (og lukrativt) som Star Wars inspirerer til nyskapning og inviterer til plagiat.
 
Pendelen svinger raskt mellom kalkun og klassiker.

Her er et par filmer som er blatante rip-offs, men som i det minste ikke stjeler scener direkte fra Star Wars.

Den italienskættede Starcrash (1979), med en ung David Hasselhoff i en av rollene, havner i kalkunkategorien. 

Japanske Message From Space (1978) er derimot såpass sprudlende stormannsgal at det bare er å bøye seg i støvet. 

• Er du Norges største «Star Wars»-fan? Del dine historier, bilder eller videoklipp på Twitter eller Instagram med hashtagen #vierstarwars eller send en e-post til konkurranse@dagbladet.no!